Pojede to?

Přidat foto

Pořád je třeba zkoušet nové věci. Tak uvidím, jestli reference nadšených uživatelů nelhaly.

  • ráfky značky xxx z produkce EIE carbon, Toray T 1100
  • niple DT Swiss Squorx Alu
  • Berd spokes
  • ERASE MTB boost Hook Flange ratchet 60T titanium

(vloženo 9.4.25)

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
tomaschek
tomaschek

15.4.25 06:42

vili: O tuhost se fakt bát nemusíš, když je to správně naplé, jsou velmi tuhé.

Raf: Pokud myslíš Morkovice, ty jsem jel ještě na fullkarbonech a drncalo to teda řádně :-)

Reagovat
Raf
Raf

14.4.25 21:32

U nás se teď jel jeden závod, 50 km šotoliny + 15 km singly + poskakování po kořenech. Kořenové sekce jsem měl hodně najeté a poprvé je jel na špagátech (v tréninku na DT hliníkách s Deore kazetou). No a na kolech, které mají tak o kilo míň, se jelo v kořenech pocitově mnohem lépe :D

Reagovat
LM
LM

14.4.25 19:04

vili: enduro/DH Berd HAWK30X mají tlustší špagáty:

„Paprsky pro kola HAWK30X jsou naše zcela nové paprsky PolyLightX, které jsou exkluzivně dostupné s koly HAWK30X. S průměrem, který je o 50 % větší, jsou paprsky PolyLightX o 44 % tužší a mají více než dvojnásobnou odolnost proti oděru ve srovnání s našimi již tak silnými paprsky PolyLight. Přesto váží pouze 3,5 gramu každý (o 1 gram více než naše standardní paprsky).“

Reagovat
vili
vili

14.4.25 14:26

jak je to s tuhostí kol v případě zatáčení, není to do boku měkčí? Použil to už někde někdo na enduro kolo?

Reagovat
tomaschek
tomaschek

14.4.25 12:35

A v případě šutru do výpletu se nestane to, co v sobotu v závodě kolegovi z týmu s CX Ray.

Reagovat
tomaschek
tomaschek

14.4.25 12:20

Takže první dojmy po ostrém nasazení:

S plášti Wolfpack SPEED 2.4 (650 g) to jede fakt hezky. Kola pocitově jakoby táhnou do kopce. Přirovnal bych to k základní přípomoci na ebajku :-)

Ve sjezdech narůstá pohodlí oproti klasice – tlumení rázů zespoda – hlavně se zvyšující se rychlostí.

Stejné dojmy má kamarád, který už je má 2 měsíce a má na berdech podstatně více odjeto i odzávoděno.

I přes potenciálně pružnější projev celku je nutno volit přiměřené tlaky. Nejde tam fouknout dvojku na 70 kg a spoléhat, že veškerý komfort zařídí špagáty. Takže na moji váhu v rozmezí 1.2 – 1.4 ideál pro dané pláště.

Pocit lehké jízdy hlavně do kopce nebude jen o váze. Přesedal jsem z kol, kde záplety + pláště mají ještě o skoro 200 g méně (960 + 570 + 615). Takže někdo zvyklý na kola okolo 1400 g a těžší by cítil větší rozdíl.

Když odečtu placebo efekt nových kol, pořád tam je hodně vlastností do plusu oproti klasickým drátům. Zatím tedy spokojenost.

Reagovat
Kaizr
Kaizr

14.4.25 12:15

Tak jaký je výsledek testu ?

Reagovat
orm
orm

11.4.25 21:02

@jinotaj: Cim to meris, klasicky tenzometrem? Jak ho kalibrujes na potrebne napeti, stejny nastroj jako na spice?

Reagovat
jinotaj
jinotaj

11.4.25 15:05

Odolnost/trvan­livost Dyneema materiálu je dlouhodobě a myslím dostatečně vyzkoušená na různých strojních a stavebních konstrukcích, potažmo na lanoví drahých jachet, kde občas svítí slunce, je horko, střídá se míra tahu…

Co se týče dotahování – pokud je výplet zapleten tak, jak má, tj dodrženy všechny kroky zrání a dotahování, tak po zajetí potřebuje max. o půl až jednu otáčku niple přitáhnout (u HookFlange ani to ne) a pak už s koly není třeba nic dělat. Moje nejstarší výpletyjsem sezonu jezdil osobně a teď je jezdí mlaďoši na XC už víc než dvě sezony (Extralite/Duke LJ Ultra 24děr 870g/pár) a kola zatím nepotřebovala servis.

Pi-Rope – Vectran (aromatický polymer) – co vím, tak je třeba nalakovat, jinak není UV stálé. Je třeba specifický náboj a ráfek s velkými otvory. Servisují snad jen borci v PI-Rope a nechají si to řádně naúčtovat…

Pokud někdo potřebuje výplety častěji dotahovat, znamená to, že byly špatně zapletené.

Reagovat
davidk1
davidk1

11.4.25 13:12

Pokud je to z PE vláken, tak by mě také zajimala teplotní roztažnost. Zvlášť v této černé barvě by tam za slunných horkých dnů nějaký vliv na napjatost být mohl.

Reagovat
tomaschek
tomaschek

11.4.25 12:18

Obecná odolnost bude vysoká, na úplně opačném spektru než karbonové dráty – myšleno z pohledu nehody, bočního nárazu, klacku ve výpletu apod.

Nenašel jsem nikde zmínky o potřebě častějšího servisu. Jak si to jednou po úvodním opakovaném dotažení finálně sedne, měly by už držet.

Ale to Ti jistě rádi zodpoví místní BERD odborníci na B-F, kteří s nimi mají letité zkušenosti v dostatečném počtu vyprodukovaných exemplářů :-)

Reagovat
mr.antik
mr.antik

11.4.25 11:35

Mě by spiš zajímala odolnost ve smyslu potřeba servisu, proti klasice. Jestli se to musí dotahovat/centrovat 2× za rok odborným certifkovaným mechanikem, tak snad radši ne…

Reagovat
dee.k
dee.k

10.4.25 20:16

A co německý www.pirope.net

Nějaké známé rozdíly nezi Berdem?

Reagovat
tomaschek
tomaschek

10.4.25 19:29

UV odolnost – velmi oblíbený dotaz obecně napříč komponenty.

Lidi myslí hodně dopředu a výrobcům nevěří, že to mají ošéfované.

Reagovat
krabica
krabica

10.4.25 18:26

Už se to několik let dělá, takže bych se toho nebál. Nejstarší video na Youtube jsem našel 8 let staré…

Reagovat
Sinpa
Sinpa

10.4.25 17:09

Spíš by mi u PE zajímala teplotní stabilita…

Reagovat
Sinpa
Sinpa

10.4.25 17:08

Záleží jaké PE, třeba PE-HD nemá s UV žádný problém.

Reagovat
kamaro
kamaro

10.4.25 16:45

Mamut: to neřeš, do té doby přijdou s něčím jiným zázračným a toto už bude out :-)

Reagovat
Mamut
Mamut

10.4.25 15:10

Jo ahaaa, to nie je karbon, to je PE. Tak potom dalsia otazka:

3. Co s tym spravi dlhdobo UV?

Reagovat
tulda
tulda

10.4.25 13:54

Vozil jsem Spinergy na 3 kolech a žádný rozdíl jsem proti klasice nepoznal. Jen byly hezčí a těžší :) Docela by mě pak zajímalo srovnání Spinergy x Berd.

Reagovat
kubad
kubad

10.4.25 13:10

jj špagátky se chovají úplně jinak než ocel, Berd sem sice nejezdil, ale ještě jedny Spinergy s PBO výpletem mě tu jezdí :D

Reagovat
tomaschek
tomaschek

10.4.25 12:47

Tuhost dělá napnutí a pružnost překonání meze, kdy je to napnuté.

Není to ocel ani karbon, má to kam uhnout.

A že to bude lépe tlumit vibrace, o tom asi nikdo nepochybuje.

https://www.youtube.com/watch?…

https://www.youtube.com/watch?…

Reagovat
Georrge
Georrge

10.4.25 12:04

Tuhe na hladkem a pruzne v terenu :))) a prepinaci packu rezimu to ma kde?

Ale nepopiram, ze to budou rychle vyplety, taky bych si to klidne vyzkousel.

Reagovat
tomaschek
tomaschek

10.4.25 10:13

TJ75: odpověď na dotazy, co to vydrží :-)

Reagovat
TK75
TK75

10.4.25 10:00

https://youtu.be/po-_3COZ4R4?…

Já si jich všimnul u něj…na trail/enduro

Reagovat
tomaschek
tomaschek

10.4.25 08:43

Vím, že profíci nemůžou moc kafrat do toho, na čem jezdí.

Ale aktuálně jsou to „dráty“ olympijského vítěze, olympijské vítězky a mistra světa 2024.

Hatherly je dokonce loni vozil mimo smlouvu: „Alanovo nastavení kol využívá karbonové ráfky FSA KFX, které se vyznačují asymetrickým designem, připevněným k nábojům FSA pomocí paprsků z ultra vysokomolekulárního polyetylenu (UHMWPE), které tým nemohl komentovat.“ (zdroj https://www.pinkbike.com/…scalpel.html)

Reagovat
tomaschek
tomaschek

10.4.25 08:24

Hele po víkendu napíšu.

Budu mít přímé srovnání. Přesednu v závodě z kilových celokarbonů na kilové berdy, navíc na pevné vidlici, takže bez ovlivnění pružením. Rozdíl můžou udělat jen záplety.

Sám jsem zvědav.

Může to být tuhé na hladkém povrchu a propružovat pod nárazy. Ale dost teorie, praxe ukáže :-)

Reagovat
TK75
TK75

10.4.25 07:33

Dovedu pochopit ze jde u rámu udělat ze je v nějakým místě tuhej a jinde pruznej.Ale u vypketu?Tak buď je pruznej nebo tuhej…a nebo uprostřed

Ale tuhej co ma odpich nemůže přece potom bejt jízda jak v perine )))

Reagovat
tomaschek
tomaschek

10.4.25 06:53

Teď se s těmi sračkami v Americe a růstem objednávek prodloužila dodávka špagátů od výrobce v USA na 60 dnů od objednávky.

Já objednával v půlce února a došly v pátek.

Reagovat
tomaschek
tomaschek

10.4.25 06:50

Cenu nejde specifikovat, záleží na vstupu – hlavně ráfky, co tam dáš. Náby vyjdou okolo 11.

Tkaničky stojí okolo 230 korun kus. Práce je drahá, dotahuje se cca na 4× a pak ještě po zajetí. Takže jako 4 klasické výplety.

Takže od cca 40 do 70 podle přesné skladby a rozdíl dělají hlavbě použité ráfky (značka/cena).

Co mám nastudováno, nemá to omezení nosnosti. Pletou se na nich i hodně zátěžová kola.

Reagovat
Totalniprudic
Totalniprudic

10.4.25 06:32

Můžu se zeptat jaká je nosnost a cena ? Já jen jestli to taky nepotřebuji :)

Reagovat
tomaschek
tomaschek

10.4.25 06:25

Mamut: to je spíše otázka na někoho, kdo už je vozí.

Zatím jsem se v recenzích uživatelů s takovými problémy nesetkal. Materiálová odolnost je velmi vysoká.

Reagovat
Mamut
Mamut

10.4.25 00:38

  1. Neprederu sa casom v bode krizenia kvoli treniu jednu o druhu?
  2. Az spadne retaz za kazetu, tak ich to okamzite presekne, alebo to ma nejaku odolnost na podobny pripad?
Reagovat
tomaschek
tomaschek

9.4.25 22:21

Na Straightpully to taky někdo plete, ale je to celkově pracnější, od zahlazení hran děr až po fixaci očka (docela drahým) protikusem za dírou.

Šel jsem cestou menšího odporu s háčkovými nábami.

Reagovat
krabica
krabica

9.4.25 22:03

Jako, je to dost zajímavé, ale co jsem načetl, tak musí být díry na niple a DT240 SP taky nepůjdou, což by trochu nabouralo mé plány… :-)

Reagovat
sheenecek
sheenecek

9.4.25 21:58

Tome parada, uz se tesim na reference a na svuj par :)

Reagovat
Doyle
Doyle

9.4.25 21:32

Na kolik to vyjde, kdybych náhodou začal uvažovat…?

Reagovat
tomaschek
tomaschek

9.4.25 21:20

Jako MTB karbony 1270 versus MTB karbony včetně drátů 980 fakt poznám, do kopce je to úplně jiná jízda.

Zároveň ale cítím všechno odspodu i přes měkčí gumy, karbonové dráty neuhnou ani o píď.

Pokud špagety budou mít stejný odpich a lehkost jako fullcarbony a k tomu přidají citelné pohodlí, bude to jízda.

Reagovat
ice
ice

9.4.25 21:10

Tichá závist, fakt je to jiný kosmir

Reagovat
Gru
Gru

9.4.25 20:48

To rozhodně nepojede, pokud ti je život milý tak to raději ani nezkoušej. Ale máš štěstí že jdu zrovna kolem, takže tě ušetřím a rád tě těch kol zbavím :-))))

Reagovat
Alojs01
Alojs01

9.4.25 20:43

Provokatere! :-)))))

Reagovat
tomaschek
tomaschek

9.4.25 20:39

Proto ta řečnická otázka v titulku.

Některé reference jsou tak nadšené, že tomu sám neuvěřím, dokud nevyzkouším :-)

Reagovat
Doyle
Doyle

9.4.25 20:37

Přál bych si kolo, na kterém bych nemusel šlapat do kopce a aby to nebylo elektrokolo…

Reagovat
tomaschek
tomaschek

9.4.25 19:56

„Jede to samo do kopce i z kopce a je to extrémně pohodlné, nesrovnatelné s ocelí. Moje nejlepší biková investice“

To neříkám já, ale kamarád, který už je vozí měsíc.

Plus pár desítek nadšených referencí na netu, i tady na fóru. Až se mi tomu nechce věřit a musím si o víkendu udělat vlastní názor.

Reagovat
tomaschek
tomaschek

9.4.25 19:53

MTB kola pod kilo už jedny mám.

Reagovat
tomxxx
tomxxx

9.4.25 19:51

Kde je bonus? Provázek jde napnout víc a neprotahuje se při větším napnutí, tak jako tenké dráty?

Reagovat
tomaschek
tomaschek

9.4.25 19:50

A cílem tady není váha, to se jen tak sešlo s ráfky 265 g… bonus má být jinde.

Reagovat
tomaschek
tomaschek

9.4.25 19:48

tomxxx: půlka mých 12 zápletů v garáži není plochých ;-)

Reagovat
tomxxx
tomxxx

9.4.25 19:45

Jinak je to sick, asi mě osobně to sr*ní za těch 300g úspory nestojí, ale je to krutý, hlavně že jsou ty provázky černý a ne bílý.

Reagovat
tomxxx
tomxxx

9.4.25 19:43

No ale počkej, vždyť to nemůže mít žádnou tuhost, když to není ploché jako CX Ray.

Jo aha, oni jsou dráty na kole namáhané na tah, tak je to vlastně jedno, co? :)

Reagovat
Aduldinho
Aduldinho

9.4.25 19:16

Boží, tak ať to jede! ;-)

Reagovat
couffy
couffy

9.4.25 18:33

Nepojede,poletí

Reagovat

Další galerie z kategorie

Peslezedirou 0
cyborg 6
oberleutnant Weiss 1
Kubánec 24
Sulka 8
GGW 13