Ahoj,
pořizoval jsem pláště Pirelli Scorpion MTB S jako takový univerzal na traily, ale po včerejší jízdě na velmi suchém trailu mi to neskutečně klouzalo.
Hledám něco s absolutním gripem jak na předek, tak na zadek.
Co by jste doporučili?
Diky
Ahoj,
pořizoval jsem pláště Pirelli Scorpion MTB S jako takový univerzal na traily, ale po včerejší jízdě na velmi suchém trailu mi to neskutečně klouzalo.
Hledám něco s absolutním gripem jak na předek, tak na zadek.
Co by jste doporučili?
Diky
Doporucil bych neco si o tom precist. Zacni tematama tady vpravo nahore. Nemyslim to nijak zle, ale tohle je docela subjektivni vec, co za tebe nikdo nerozsekne. A zrovna o nem tu jsou miliony vlaken.
Obecne nic jako absolutni univerzalni grip neexistuje. To si musis vybrat, jestli to bude na suchy nebo hrabanku, nebo mokro. Zaroven mluvis o trailu – tam asi nechces sjezdovou ultramekkou gumu, protoze potrebujes taky nekam dojet. Obecne bych doporucil zjistit i na kolik foukas – sebelepsi gumu zabijes prefoukanim (nejcastejsi chyba zacatecniku).
A pak se taky pripravit, ze spis jeden plast bude stat skoro jako ty dve Pirelli dohromady – super plast vetsinou neni levnej.
Díky, čím víc o tom čtu, tím víc se v tom ztrácím.
Zkoušel jsem i CHAT GPT, aby mi pomohl.
Úplně si nemyslím, že je to subjektivní věc. Možná pocit…
Tím myslím, že Michelin Pilot Sport 5 taky fungují jinak než nějaké Nexeny. A to je objektivní fakt.
Hledám něco do sucha, spíše sypký povrch – hlína, šotolina.
Foukám do 2 ATM a jezdím na bezduši.
Cenu po včerejšku neřeším.
Tady u gum hodne zalezi na jizdnim stylu, vaze jezdce, jak a zda to klopis, jak moc sneses, ze to nejede ale drzi atd. To je to, kde mluvim o subjektivite. Navic trail je dneska enduro rubacka ve Finale Ligure a i Singletrek pod Smrkem (nic nemam ani proti jednomu z nich) – takze si nechat od nekoho radit je taky slozity… Ja treba jezdim Maxxiss DHR, ale pro tebe je to stejne info k nicemu, kdyz nevis kde a co s tim delam… (a to jeste zalezi na smesi, odolnosti, sirce atd.)
Rozumím, takže zkoušet a zkoušet.
Každopádně 2 bary budou asi moc, pokud nemáš přes 100kg… :-)
Včera Singletrek NMpS: předek trailové Schwalbe Wicked Will – suprově drželo. Zadek XC Racing Ray, nic moc a ještě jsem píchnul… :-)
MTB S jsem měl.Když místo toho das na předek Butcher,Eliminator nebo Purgatory (novou 2.4 verzi) od Specialized tak to je den a noc.Grip, jistota v ovládání, čitelnost úplně jiná liga.Dokonce i agresivni xceckovej Ground Control v gripu tuhle starou trail/enduro Pirelku strci do kapsy
Vzadu k tomu jezdím Ground Control a na druhém kole Fast Trak.Rychlost vysoká :)
Všechny pneu mám ve verzi Grid T7
Mam tu ted ruzne kombinace plastu (koupene v akci) jako nahradu za pomale maxxisy asegai a dhr ii. Purgatory T9 2.4", Purgatory T7 2.4", Ground Control T7 2.35" a stary ground control grip gripton 2.3". Ten GC T7 jsem chtel dat dozadu jak mas ty a pripadne to kombinovat s Purgatory T7. Dopredu jsem uvodne myslel Purgatory T9. Bude ta T9 ve predu moc brzdit? Je i tezsi nez T7.
T9 jsem nemel.U přední poznám rozdíl jak se to řídí, ze to rychleji zatací nebo je stabilnější, nebo ze lip drzi.Jestli to je linejsi a jede hůř, to nerozeznam Butcher od GC :)
Purgatory T9 mam. Nekam do vlakna k DC plastum jsem daval info. Do trailu super, ale vubec to nejede a ma skoro kilo…
Stacila by t7 nebo asi i kombinace GC+FT
Dnes jsem se konecne dostal k tomu to nasadit. Je to nahrada za Assegai a DHR II, takze i tak je hmotnostni uspora na kolech velka. Take jsem nahradil cuscore pro za cushcore xc, coz usetrilo tale nejake gramy :-). Ve predu moc velka uspora neni, rozdil Purgatory T9 a Assegai je 100g, ale rozdil mezi GC T7 a DHR II je asi 300g.
Taky mi teď jede Purgatory na Nordest…jsem zvedavej
Potřebuju dopredu větší grip než GC, ale menší než Butcher a Eliminator.S nima uz nejde kontrolovane smejknout predkem (když se třeba při doskoku musí rychle trefit mezi něco :) Už moc drzej a popotahnout do strany nejdou.GC jde…Purgatory vypadá jen o fous, tak možná to bude supr guma co zvládne jak to co dovede GC, tak i to co dovede Butcher
Co jsi bral? T7 nebo T9?.
Grid T7
Jako mám Butcher u Jeronima.Vyhovuje mi
Prisel Grid Trail
Vypadá ze ji mám uz teď rád :)) Je to takovej malej Butcher
Váha 940g
1012 můj kus, 940 g tvůj. Docela rozdíl.
Ale na ty tvoje smirkový šutry v ráji by se hodil snad i T5, ne?
T5 Control na predku nemůžu mít, nemá oporu co potřebuju pro svůj způsob.Vzadu si ho lajsnu dát, jen na levnej vyplet, kde mi nevadí ze oboucham rafek.Nicméně stačí pár jízd, poskoceni a mám děravé boky.Tlak drží…jen hromada minidirek a mokrý boky.
Zkoušel jsem to několikrát, protože to je svižnější ale ne…
Předek vůbec, vzadu z nouze jakz takz :))
Grid vs control
Dik za info. To je rou chybejici vyztuhou u T5 control?
No tak ma to tenčí boky.Ale kdyby pro me bylo hlavni, aby to jelo…styl xc/grevl (nebo jak bych to nazval:), tak do controlu asi jdu
Nevím..ale ta nižší váha a asi i ta směs znát je
Dik za info. To je rou chybejici vyztuhou u T5 control?
Projeto :)
Moc moc moc příjemná přední pneumatika.Opravdu stejný chování jako Butcher.Ten Eliminator 2.3 mel stejnej objem, bocnice…ale měl vysokej prostředek.Takže mi na predku přišlo že trochu padá do zatacek a ubírá na stabilitě.Purgatory je stejně jako Butcher uprostřed nižší.Moc pěkný ovládání, drží to …jede to.Na hodne hravej Nordest, naprosto perfektní pneumatika.
Vzadu mas FT T7?
Jo…u Nordestu FT Grid T7 a Purgatory
a u Jeronima GC a Butcher predek
Gumy dobrý, ale ty stezky mezi skálama to je pecka!:)
Jo dik:) miluju ten les za barákem
Tak po par jizdach Grid Trail propichl trn krz behoun, vzadu grid schytal dva trny…
Bohuzel se mi tu nejak rozrostly ostruziny na zacatku lesoparku.
Mlíko uz mi doslo, tak to uchází a čekám na kupkolo.Nová pneu…tak snad to mlíko zvladne
Mě s mlíkem drží bodlej už půl roku bez problému.
Jo…snad to bude ok:) ja si vsimnul ze mam posledni dobou porezany holene.V ty rychlosti a adrenalinu to ani necitis…az doma.Budu to tam muset trochu dát dohromady ten začátek, protoze jinak pisecek pohoda a diru v behounu neznam)
Ja takhle tucny plaste na kole nikdy nemel. Tak dej pak vedet, jak to jede.
Cos navážil v absolutních hodnotách? Něco o hmotnosti GC na zadek by se mi líbilo, ale bál bych se asi defektů. Dole na fotkách čerstvej Butcher T9 a Purgatory Grid Trail T7:
Ten můj je těžší (920g) než 2.3 eliminator (890g)
Stejna grid t7.
Asi ze ma sice kratší figury, ale ma jich vic.Taky je o fous objemnější.Ten Eliminator ma tvrdší chovani
Odolnost stejná jako u všech ostatních Gridu.Jestli jsi měl grid t7 (2023–25) tak to znas ) Na trail perfektni
Presna cisla si nepamatuji. Purgatory Grid T9 29×2.4 mel lehce pres 1kg, 1020 – 1030g. GC Grid T7 29×2.35" mel lehce pod 900g, 870 – 880g.
Vozim předek Butcher T9 a zadek mam Butcher T7, obojí ta štíhlejší varianta. Mam v plánu dozadu dát Minion SS, co jsem vozil i před tím – jednak jsem vždycky Spešl plaste vzadu rozšmelcoval a taky vic jede.
Manželka ma Purgatory T7 a vzadu Ground Control. Jo, váží to min a jede podle me taky vic, zkoušel jsem kola cvičně přehodit :)
To bude stejna komedie jako to jeho prvni vlakno …
Jaký konkrétně Scorpion S?
Absolutní grip na předek i zadek spíš do sucha je např. Maxxis Assegai 3C MaxxGrip – moc lepších z hlediska gripu není. Ale moc to nejede, dlouho to nevydrží a neni to zase tak absolutní – na hlubokym suchym prachu nebo vrstvě volnýho štěrku/kamení nedrží nic, protože neni o co se tam opřít…
Do sucha MaxxGrip? Nestačila by MaxxTerra, která lépe pojede? :-)
Když absolutní tak absolutní = Grip. Terra stačí když neni extra sucho, pak už to zase na prachu klouže.
Něco mi říká, že absolutní grip, který tazatel hledá, není úplně absolutní grip ;)
Já myslím, že na rozpáleném asfaltu se s tou MaxxGrip směsí „absolutnímu gripu“ hodně přiblíží :-D
Na asfaltu, a nemusí být ani rozpálený, je senza grip i s DHR II v dvojsměi.
No čím měkčí směs, tím lépe se to k tomu asfaltu „přilepí“ :-).
Na zadním kole DHR II v dvojsměsi jede o něco lépe než v MaxxTerra. V MaxxGripu si ho vzadu ani nechci představit…
To je jasný. I ta dvousměs na DHR je na asfaltu za trest!
V posledním čísle Enduro MTB mají nějaká měření valivého odporu, vychází jim, že na vzorku a bočnici moc nezáleží, hlavní vliv má směs. Měřeno teda na 1,5 A a i30mm, při větší odchylce to může být trochu jinak, když by se boční špunty dostaly do hry.
Zázraky se nedějí, měkké směsi drží, ale nejedou.
Nicméně to docela popírá koncept „rychlých“ vzorků. Chování v měkkém jde do kopru, nebrzdí to, ale jede to jen o fous rychleji.
Rychlý vzorek s měkkou směsí podle čísel vychází jako totální nesmysl kromě velmi velmi specifických podmínek.
Jinak je to spíš přehled, než test, ale asi jediný pokus měřit enduro pláště.
Díky za upozornění na ten test. Po delší době jsem si vydání s chutí stáhnul a vypadá to na kus poctivé práce (samozřejmě tam nelze čekat plně všechny značky a modely).
Zatím jsem stihl pročíst jen část, ale jednoznačně v tom závěr „na vzorku a bočnici moc nezáleží, hlavní vliv má směs“ teda kromě Spešlu nevidím (namátkou DHR II dual vs. 3CT, rozdíl Argotal-Kryptotal). Překvapují mě porovnání absolutních hodnot valivýho odporu u Albertů Radial (hlavně ten Soft) vs. třeba Butcher. Ani přitom nepíšou, že by pro radiály použili vyšší tlaky.
běžné směsy přes top značky, všechny vzorky a bočnice jsou v rozsahu 30–36 W, rozdíl ±10% od od oka průměru 33 W, z toho budu část chyba měření.
Maxxgrip, Schw Ultra Soft, Spec T9 jsou přes 50 W na kolo bez ohledu na vzorek.
To by znamenalo nárůst valivého odporu o 50% při přechodu z běžné směsi na nejměkčí, tedy 5–10× větší vliv, než vzorek a bočnice dohromady.
V gripu (a na durometru) je třeba rozdíl mezi dvojsměsí Maxxisu a Maxx Terra dost velkej na to, aby to byla jedna škatulka „běžné směsi“.
Ale ten schodek na nejměkčí směs, jak říkáš, tam u většiny lze pozorovat. Trochu se vymyká Michelin a třeba 57 vs 50 W (Shorty vs. DHR II) mi ani v rámci toho Maxx Gripu nepřipadá jako úplný nic. U Conti je tam třeba Krypto-Fr SuperSoft 41,5 W a Argotal SS 46,5 W. Kolik by měl třeba Xynotal, když to takto škáluje mezi těmato?
Na první stránce dole jde potom rozbalit zkrácená tabulka „Field measurement“, která je taky hodně zajímavá. Mezi nejrychlejší Pirellkou (Scorpion R Enduro SmartGrip) a nejpomalejším Maxxisem (Shorty MaxxGrip DD) naměřili rozdíl 7,5 % v čase na asfaltu, ale 18,9 % v časovce v terénu?!
kde se k tomu měření dá dostat ?
Appka Enduro MTB magazin na Android nebo iOS a pak stahnout posledni vydani.
Časem to dávají na web, pokud se nepletu.
rozsah u měkkých maxxisu 50–57W jenom 15% rozdil
conti super soft 41–46W = jenom 12% rozdil.
jinak celkem to navazuje na mereni webu rollingresistance, top XC gumy s nejrychlejsi smesi maji 20–25W, DC gumy s měkčí smesí tak 25–30W. rollingresistance https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews to měří na 1,7 Baru, Na 1,5 bude odpor vyšší.
U tvrdych gum bude asi faktor vzorku a casingu relativne větší, 7W rozdílu už nebude 12% ale podstatná část.
Ten přepočet na procenta může bejt zavádějící. Když jsi třeba lehčí jezdec a po asfaltu se někam přesunuješ třeba rádoby svižně na 150–170 W, tak je tam 7 W navíc na každé gumě znát.
Jinak bicyclerollingresistance měří myslím taky s duší a na i17 ráfku (jestli to nezměnil).
Na Pšonkovi, když jsem ho poskládal, jsem měl ježek DHR II 2,3" dual. Nejelo to, jak jsem byl zvyklej z fulla. Pak jsem nasadil novou verzi Forekastera 2,4" dual. Rozdíl víc, než znatelný. Dal jsem s tím i 70 km po asfaltu.
před týdnem jsem na suché podmíky vyměnil na předním Assegai MaxxGrip za Kryptotal Soft a takové zrychlení po rovině jsem ani nečekal. A to šlo o přední kolo a vzorek je dost podobný. O tom, že bude Maxxgrip o hodně líp držet v morku nepochybuji, ale ta cena v podobně valivého odporu, je dost vysoká, a to nemluvím o životnosti.
Asi i proto, že si ta směs označení „Soft“ vlastně nezaslouží. Je to na úrovni obyč. dualu od Maxxisu (soudě dle „testu nehtem“ a opotřebení při používání). Jakmile je mokro, je to předku na šutrech a kořenech dost boj, zvlášť, když už to nemá úplně ostrý hranky po nějakým tom měsíci používání. A to nemluvím o pohodlí – po přezutí na aktuální Spešly na stejným kole jsem pochopil, co v těch recenzích myslí tím „waxed feeling“.
Kdyz vzpomenu tvrdou „Soft“ Pirelku, tak opravdu věřím, ze ty Speslacky gumy jsou minimálně polovina toho, že můžu jezdit na hardtailu…druha pulka je muj nedrncavej les
Pirelka mlatila do rukou, každej skrytej vlhkej pidikoren byl jak past.Mit ji i vzadu,tak pochybuju ze bych byl takhle v pohode
V mokru nasadím přední kolo Assegaiem.
Ale pohodlí Kryptotalu mi přijde v pohodě, srovnatelné s Maxxis Exo+ Maxxgrip, o parník lepší než Exo Maxxterra. Akorát se mi osvědčilo tam dát o 2 psi nižší tlak, opora z bočnice je dostatečná a relativně kulatý profil se líp.
Nové Spec T9 chci vyzkoušet, ale taky MM radiál ultra soft taky :-)
S druhým odstavcem z většiny nesouhlasím. Kromě té možnosti dát nižší tlak (casing Conti Enduro vs. Maxxis EXO). DHF 2.5 MaxxTerra je komfortnější (měkčí), Butcher T9 jakbysmet. Na valivým odporu to Conti taky moc nevyhraje, protože je hranatější. Vidím jen dva plusy Kryptotalu: výdrž a nežvejkavost (predikovatelnost).
Pohodlí je daný předevšim casingem, DHF Terra se dělá ve více verzích casingu. Conti enduro casing je tuhostí něco mezi Maxxis Exo+ a DD, Conti Dh je jak Maxxis DH. Všechno to už jsou pláště dělaný především na stabilitu, grip, odolnost. Měkkej pohodlnej casing je Maxxis Exo nebo Conti Trail.
Conti DH fakt není jak maxxis DH:) Na maxisu můžu jezdit o dost nižší tlaky při kterých už se Conti bortí. Tam si fakt musím hlídat 26psi jako minimum jinak mi to zvoní i za barákem.
S DH casingem jsme od plášťů na trail dost daleko.
S plášti to bude stejné jako s vidlicema a tlumičema. Každý má nějaké představy a vyhovovat mu bude něco jiného. Jeden nedá dopustit na Maxxis, druhý na Conti. Jeden RS druhý Fox…
Proč myslíš, že je to daleko? V době kdy má trailový plášť 1200g a DH od conti má 1320, tak jo to rozdíl minimální a díky tvrdé směsi jede podobně.
Jak píše novas.
Navíc, pokud na trail chceš použít DH casing, co chceš používat na Enduro nebo DH?
Asi budeme narážet na obsah slov trail/enduro v reálu. Co si pod tím kdo představí a jak to jezdí…
Skupina uživatelů je úplně jiná. Ten co jezdí DH zlikviduje na stejnym kole Exo dost rychle a naopak ten komu sedí Exo ti bude na DH nadávat že je to ukrutně nepohodlný a nejede…
Ultimátní grip:
https://bikerumor.com/…tire-review/
Já vozím Maxxis Forekaster 29×2,4 WT EXO+ 3C MAXXTERRA a tlaky cca 1,5 a 1,6 barů s vložkama Tannus ;-)
Vyzkoušel jsem Maxxisy, ale teda… Přes bočnice chcaly jak konev. Musím zaklepat, že teda žádný únik vzduchu, ale jakmile jsem dojel z vyjížďky a dal kolo do stojanu, tak do druhého dne byly bočnice pěkně orosené.
Máte někdo podobnou zkušenost? Jednalo se o Assegai a DHR II.
To je divné. Jak dlouho je jezdíš a jaký to má přesně casing? (EXO, EXO+, DD, DH)
A jaký tam máš tmel?
mám podobnou zkušenost s DHF a Agressor vše v EXO, tmel No Tubes.
Na jiných kolech kolech mám Ardent, Dissector, Recon s tmelem OrangeSeal endurance a nepotí se vůbec.
Já mám se ZeroFlats tmelem taky boky suchý. DHR II EXO a EXO+.
Zero Flats tmel mi pak ale vždy tu gumu „rozpustil“ – pro čase se udělaly boule na běhounu. Nicméně to bylo na kole na ježdění do práce, kde ty gumy byly relativně dlouho než jsem je sjel. Na enduru jsem to zničil dřív než toto nastalo.
To mi udělal nebezdušový Continental XKing RaceSport, ale tam i ZeroFlats mlíko chcalo přes boky fest a trochu i přes běhoun :-D
Nejstarší Maxxis Shorty, který odjezdil už minimálně 4 zimy, je sice tvrdý jak šutr, trochu popraskaný ale boule nedělá…
Trochu mě štve, jak ZeroFlats přilepí plášť k pásce. Jednou jsem to sundal nechtěně při výměně pláště neplánovaně obojí. Dřív než patka od pásky povolila páska od ráfku :-(
S Notubes normalka