Hledá se gravel: pomozte mi vybrat ten pravý

47 nepřečtených
  • rx113

    Zdravím všechny,

    po dlouhém zvažování pořízení gravelu jsem nakonec podlehl argumentům kamaráda a v roce 2019 si pořídil svůj první gravel. Upřímně jsem tehdy netušil, jestli mě tenhle styl jízdy chytne, co od něj čekat a zda nejde jen o krátkodobý trend. I proto jsem nechtěl investovat příliš vysokou částku do něčeho tak nejistého a pořídil jsem z druhé ruky Rock Machine Gravelride CRB 700. A musím říct, že mě gravel nadchl víc, než jsem čekal.

    Z mého pohledu v sobě tenhle typ kola spojuje to nejlepší ze silničky i horského kola. Když chci jet po asfaltu, jedu po asfaltu. Když mě to táhne do lesa, prostě odbočím. Jasně, v náročnějším terénu se pohodlí hledá těžko a člověk to prostě musí „přejet“, ale ta svoboda volby trasy bez ohledu na povrch je úžasná. Na kole jsem za ty roky stihl nejenom několik delších výletů po Česku i Německu, třináctidenní okruh kolem republiky a také 2500 km do Itálie a zpět. A právě během těchto delších tras jsem si uvědomil, jak moc mě baví kombinace vytrvalosti, objevování a svobody, kterou gravel nabízí.

    V poslední době ve mně uzrála myšlenka, že je čas na změnu. Říkám si: kdy jindy než teď. Nikdy jsem neměl opravdu špičkové, „high‑end“ kolo. Vždycky jsem volil kompromis mezi cenou a výkonem. Ale jednou v životě bych si rád dopřál něco, co není kompromis — kolo, které mě bude těšit pokaždé, když ho uvidím a řeknu si: „Jo, to je ono.“

    Proto se obracím na vás, zkušenější a znalejší, s prosbou o pomoc při výběru. Budu rád za věcné postřehy, argumenty, zkušenosti i kritiku. A kdo nemá chuť přispět konstruktivně, prosím, ať se diskuze neúčastní.

    Pár informací o mém současném kole:

    • Rock Machine Gravelride CRB 700
    • Shimano GRX 400, 2×10 (46/30, kazeta 10–36)
    • karbonová kola (od Tomáše z fóra), s ráfky ARG35TC30H a DT 350
    • pláště Specialized Pathfinder 42 mm

    Co očekávám od nového kola:

    • pohodlí na dlouhé vzdálenosti
    • zaměření spíše na zpevněné povrchy, lehkost a rychlost
    • musí se mi líbit (subjektivní, ale důležité)
    • preferuji delší trasy (200–250 km) a vícedenní výpravy na lehko
    • mám rád kopce, takže oceníme lehčí převody
    • láká mě elektronické řazení, konkrétně SRAM Force XPLR 1×13

    Rozpočet jsem si stanovil na 120–150 tisíc. Vím, že pro „hobíka“ je to možná zbytečný luxus, ale někdy si člověk prostě chce splnit sen.

    Co se týče pohonu, už jsem si něco nastudoval. Je mi jasné, že SRAM má o něco menší rozsah než Shimano, ale nevidím v tom zásadní problém. Nejtěžší převod na současném kole téměř nepoužívám, takže u SRAMu bych to případně řešil menším převodníkem, třeba 38T, aby zůstaly zachované lehké převody na celodenní šlapání v kopcích.

    Moji aktuální favorité:

    • Merida Mission 9000
    • Canyon Grail CF SLX 8 AXS RS
    • Superior XR 9.8 GR

    Budu rád za vaše hodnocení, zkušenosti i případné další tipy. Jde pro mě o větší investici, takže si chci vše dobře promyslet a ocením názory těch, kteří mají v oboru přehled.

    Děkuji všem předem za reakce.

    Jaroslav

    0 1
    • Singlespeed  

      Pokud se ti podaří sehnat Cube Nuroad C:62 SLX, tak budeš mít vyřešeno a ještě zbude spousta peněz.

      0 0
    • Andrzej  

      Tady maji ram Enve Mog za cca necelych 4000,– euro :

      https://edelrad.de/…et-2024-sand?…

      Jestli to dobre chapu, tak v cene je sedlovka, riditka i predstavec

      Myslim ze s cinskyma kolama ( zase eie ? ) a sram force tech 150 tisic prekrocis jenom trochu.

      Zatim nemam s gravelem osobne zkusenosti, ale pomalu se na to chystam a nejak tak bych si to predstavoval ja …

      0 0
    • MichalOld  

      Tak rozpočet máš bohatý, zkušenosti s kategorií gravel taky, tedy moc nerozumím, proč s výběrem potřebuješ poradit. Prakticky každý renomovaný výrobce má takové kolo v nabídce. Když vynecháš kola stavěná vyloženě na výkon a taky bez možnosti úchytu bagáže (Trek checkmate, Specialized crux, Ridley Grifn, Cannondale SuperX…), tak máš na výběr ze strašně moc kol, kde ti každý doporučí něco ze svýho subjektivního hlediska. S tvýma zkušenostma bys měl už umět vybrat podle mě sám. Za mě bych doporučil Diverge 2025/26 :)

      6 0
      • rx113  

        Zkušenosti mám, ale s jízdou na kole. Mám dostatek soudnosti, abych uznal svoje limity, co se týče technické stránky. Proto jsem vytvořil toto téma a požádal o radu kompetentní lidi.

        0 0
        • MichalOld  

          A co bys chtěl slyšet? Např. já jezdím na Treku Check out, který bude považovat 90% (možná 98%:) lidí za naprosto nesmyslný kolo, ale pro mě je dokonalý? Že někdo, kdo jezdí v rovinách bez bagáže, a dávají mu na gravelu smysl převody rozsahu silnice? Na druhou stranu kdo jezdí naložený kolo v horách, tak potřebuje převody 34/52? Nebo že někdo preferuje krátký hravý hbitý kolo, a jinej je spokojenej s rámem dlouhým jak autobus? Elektrika funguje jak u Sramu tak u Shimana, a opět oboje má pro své uživatele nějaké benefity. Jeden nedá dopustit na jemně odstupňovanou kazetu, a druhýmu je to úplně šumák, a upřednostní velký rozsah se skoky. Nebo já mám rád v rámu schránku na nářadí, a druhej to kolo zavrhne, protože pro něj bude ta tlustá rámová trubka hnusná, a přes to nejede vlak. Čti recenze, a budeš si muset vybrat sám, podle toho kde jezdíš, jak jezdíš, co ušlapeš… Za 150 bude kolo rozhodně funkční, toho se bát nemusíš.

          4 0
    • Florenc  

      Kdybys dal hlasovačku, udělal bys líp než to zkoušet rozebírat

      1 0
    • o.martas  

      Zkusil bych konfigurátor na Propainu. Já sem velmi spokojený

      4 1
    • Mejra314  

      Mrkni na Time ADHX 45, rám se prodává za „pár“ šušňů a zůstane ti velký rozpočet na komponenty. Popřípadě je ještě all road silničkách ADHX, tam jdou myslím 40mm pláště.

      1 0
    • Tatut  

      U kola v rozsahu 100–150k už musí byt trochu i to srdíčko… jak sám píšeš chceš si udělat radost.. ale co je to ta radost? ;)

      Pro mne by to merida nebyla. Asi bych si dokázal představit nějakou exkluzivní ramovku co nemá každý druhy..

      Ibis? Santa? nebo nějakou italskou značku?

      1 0
      • samorost-sazavsky  

        Za 150 pujde postavit i titan na miru. Cimz netvrdim, ze to je pro kazdyho nejvyssi meta......

        0 2
      • Azmir  

        Mi by třeba udělalo radost koupit nějakou výprodejovku za půlku a výraznou část rozpočtu tak ušetřit. Kor něco jako Merida/Canyon.

        Za pár let si člověk bez výčitek koupí aktuálnější top stroj.

        Co s kolem za 150? Za pár let to má hodnotu 1/3, geometrií a sadou je to pomalu out a zároveň to je neprodejné, aniž by ses u té prodejní ceny nemusel rozbrečet.

        4 7
        • Espen  

          Přesně jak píšeš. Mám to stejně.

          0 0
        • TK75  

          V podstatě by u kola za 150 tisic měl být přiložen omluvny dopis a kapesníčky na utreni slz a nudle :)

          Nebo 50% sleva

          0 0
        • jIrI___  

          U člověka kupujícího kolo za stopáďo je celkem dost velká pravděpodobnost, že za rok, dva si koupí nové kolo za stopáďo a nebude ho bolet, když staré kolo bude stát v garáži nebo ho posune někomu v rodině. Když tam ten keš je, tak nevidím jediný důvod, proč by se člověk měl omezovat a dobrovolně si kupovat horší kolo.

          3 2
        • Kouba_2005  

          Jo jo, chce kolo a má v úmyslu do něj investovat 150, tak si koupí kolo za půlku, aby ušetřil. To má logiku :-)

          0 1
        • kubad  

          UDH – to moc ve výprodeji není

          0 0
          • Azmir  

            Co Cube, co teď přibyl v galerii? Nic mu nechybí, barevně je to originál a stojí půlku i bez výprodeje.

            0 0
        • tomo_111  

          Tak kupi za 150 kolo v zlave z 300 a ma to za pulku a moze prezit tiez taku radost, ze usetril :)

          2 0
          • Tatut  

            Ok toto je validni argument. Ale koupit kolo za 150 podle ceníku je asi ta nejhorší varianta :D

            0 0
    • Atilla  

      Nevím jestli má úplně smysl kupovat gravel.za 150, když už máš to nejvíc potřebné což jsou zaplety. Koupil bych si titanový rám ( nordest, jeronimo,…) a zbytek komponentů dle uvážení a vyrazil na dlouhý trip.

      Vypadá to, že na geo a průchod plášťů nemáš nijak zvláštní nároky.

      Pokud bych už mermomocí chtěl za těch 8 trubek vysolit velký prachy tak opravdu něco na míru. Protože nechápu smysl pevného rámu za 100k, který někdo naseká ve fabrice v Číně po tisících.

      1 0
      • Greyhound  

        S uvedeným rozpočtem bych si spíš než rám nasekany ve fabrice v Číně po tisících a dovezeny do Portugalska/Špa­nělska koupil rám v Portugalsku vyrobený… Ve finále je to primárně o tom co se komu konkrétně líbí a jaká znacka je komu sympatická, je to asi jako když se mě v zena v dobré restauraci furt ptá co si má dát k jídlu a já říkám no přeci kua na co máš chuť ne :-)

        0 0
        • TK75  

          Nordest má rámy vařené na Tchajwanu, ty menší továrnicky jako ORA Engeneering mají svarece který to dělají pro nás x let a dnes to dovedou tak, že horko těžko se jim vyrovná někdo kdo tech rámu udělá násobne méně

          Na druhou stranu co dovedem výborně je navrhnout geo…takze mi to prijde naopak jako neporazitelna symbioza ))

          Nicméně zajímám se spis o ocel, takže to je můj názor který platí pro ni…titan je v tom taky namočenej, ale nikdy jsem u nej nešel nějak víc do hloubky

          0 0
          • Greyhound  

            Vubec nerozporuju kvalitu. Z Ciny/chajwanu je ale na kolo prakticky vsechno, pokud se ale nejde za pomerem cena/vykon a soucast zadani je mit neco co se vymyka bezne konfekci tak existuji alternativy. Pokud mam byt konkretni – Triton ma dlouhou tradici, zajimavou a imho spickovou produkci, majitel je sympaticky clovek, dava praci a udrzuje remeslo v Evrope…ale kazdej to ma jinak, jen upozornuju na alternativy kdyz titan a Portugalsko.

            0 0
        • Atilla  

          Tak tam šlo o to, že je to ještě rozumná cena za titanový rám. Vše nad mi přijde totální přestřel. A to je co říct, když to řekne někdo jako já co má tři celopéra a jeden gravel.

          0 0
          • Greyhound  

            Stejne muzu argumentovat ze rozumna cena je 850USD primo od Cinana jak se resi v jinem vlakne. Nebo 37k za Merit titanovej. Nerikam ze je to spatny nebo spatna value ale osobne tam nevidim nic zajimaveho, proste jedna z desitek firem co tomu cinanovi pridaji trochu hodnotu vyberem z katalogu, zarukou, hezkejma webovkama a pribehem.

            0 0
            • Atilla  

              850 + 300 za dopravu a to jenom pokud chceš silničku na kterou někdo napíše gravel. Co jsem hledal, tak tyhle nejlevnější varianty mají ke gravelu prostě daleko. Jsou to silničky s trochu větší průchodností pláště. Ale geometrii mají mají na úrovni MTB z roku 2015

              0 0
              • Greyhound  

                Chápu, také jsem k těm nejlevnějším ti ramum poněkud skepticky. Nicméně teď jsem byl v jednom high end pražským krame, měli tam vystavenej ti gravel Serk, vypadalo to velmi slušně tak když to tady diskutujeme jsem se'zeptal na cenu za ram indikovali 40–50 s možností customizace. Takže nechat si posilat něco za skoro 2000ecek mi nepřijde žádnej super deal.

                0 0
    • Espen  

      https://www.cube.eu/…-blue/130400

      Kdybych si já musel koupit Gravel, koupil bych si tohle. Pod 100k včetně wattmetru.

      0 0
    • skaj  

      "Ale jednou v životě bych si rád dopřál něco, co není kompromis — kolo, které mě bude těšit pokaždé, když ho uvidím a řeknu si: „Jo, to je ono.“

      Tohle chapu, ale podle me se to strasne spatne dosahuje necim koupenym z konfekce, a to skoro za jakoukoliv cenu (coz vsechna ta tvoje kola ve vyberu jsou). Ani jedno z nich nebude mit lepsi kola, nez treba uz ted mas. Tam bys pro zasadni zlepseni musel jit uz do nejake extravagance typu Berd…

      Takze – pokud bych byl v tve kuzi, koupil bych si ram, co me bere u srdce. A sam si to postavil bez kompromisu, podle toho, co tam presne chci a jak chci. Vzdyt riditka, sedlo, omotavka, razeni, plaste … → to vsechno chces na kole podle tveho gusta vlastni – rozhodne ne podle rozhodnuti ve fabrice. A navic kolo, co si postavis sam, te bere u srdce dvojnasob.

      5 0
      • samorost-sazavsky  

        Tak. A dat tomu trochu nejaky duse – vlastni lak, loga, neco takovyho.

        1 0
      • rx113  

        Nad custom stavbou jsem též přemýšlel, ale sám si na to netroufám. Můžete mě případně někam odkázat nebo je tu někdo ochotný mě procesem provést?

        0 0
        • skaj  

          Jestli postavis slozitejsi lego (a treba si to i uzijes) a nebo skrin z Ikea, tak postavis kolo. Doslova na vsechno je 100 videi na youtube s detailnim vysvetlenim, vsechno od Shimana ma fajn navod… A tady na foru jsou skvela vlakna, kde se muzes poradit → pokud uz to nekdo 4× pred tebou dokonce neresil. Hele, ja jsem spis silnej nez sikovnej, ale kol jsem postavil uz spoustu a neni to ve vysledku zadna rocket science. Neco malo znicis, a nebo taky ne, ale jako bonus si to budes moci pak sam opravovat a nemuset resit treba servis v sezone (a cekat, a cekat…), nebo se bat nekde na dlouhe ceste.

          Fakt bych se toho nebal, taky si porad pamatuju, jak jsem byl napoprve vydesenej a nakonec se ukazalo, ze to je vlastne brnkacka. A jak rikam, co sam postavis, to se ti bude libit jeste o hodne vice.

          Ale abys nerikal, ze jsem te nevaroval. Je to past! Pak vylepsujes a vylepsujes – jina riditka, hezci kliky, trochu jinou kazetu… A nikdy to nekonci. Ale krasna past:)

          1 0
          • samorost-sazavsky  

            no zas tak optimisticky bych mu to teda nelicil :) protoze to neco malo znicis muze bejt na kole za 150 uz dost drahy :) a jsou veci ktery se zkujvit rozhodne daji pomerne razantne, treba BB nebo hydraulika brzd…

            0 0
        • samorost-sazavsky  

          …a teda at mas v hlave co nejvetsi bordel, zasnim se taky.

          • kola mas, neni co resit
          • pohon XPLR, mam to na svym novym " toulacim" kole a radi to uplne z marsu. Koukam ze na R2 je komplet za 1600eur, slevomilove najdou urcite jeste levnejc, takze mi porad zbyva 110 litru.
          • ramovka – neco nekonfekcniho, evropskyho, na miru.
          1. Tritao ramovka (Groont 3d) je koukam za 3350 bez dane, pokud u nich vezmes i XPLR ( ktery bude predpokladam o dost levnejsi nez na krame), mozna i ostatni – sedlovka, riditka sedlo atd. tak cenu stlacej urcite jeste dolu. Dan bude minimalni, protoze to je jakoze cely kolo.
          2. Neco vylozene ceskyho – SingleBe. Pokud bych se necejtil kompetentni v technice, vyberu apod. tak myslim ze ti radi neco navrhnou, nalakujou na miru a bude to fakt pecka s dusi vychodnich Cech.
          2 0
    • jonti  

      Nechceš na tom vozit hodně bagáže, má to být rychlé, lehké, pohodlné. Vzal bych Specialized Crux. Je to hezké, jednoduché, super funkční kolo bez zbytečných cimprlátek, má dobrou prostupnost pro široké pláště. Toto kolo je super teď a bude i za 5 let pořád dobré a nevyjde z módy.

      0 0
    • Vieen  

      S takovym rozpoctem (a koly od Tomase uz v kapse) bych si koupil ram mimo mainstream a osadil podle sveho. Vyhnul bych se vsem tem Canyonum, Cubum a Specializedum, kterych potkas vsude mraky a udelal si radost nejakou specialitkou. Titan nemusi byt na miru, pokud nemas vylozene problem s geometrii, klidne zakladni Lynskey nebo Litespeed udela dobry dojem. Z karbonu bych sahnul po nejake neokoukane znacce, kterou jen tak nepotkas – namatkou a v nahodnem poradi treba BMC Kaius (vyprodeje ramu na bike24), Open, Pinarello, je toho mraky.

      2 0
    • MavasH  

      Když už se sem dávají subjektivní rady, tak třeba já bych šel do Cinelli Edit: koukám, že tohle zrovna nemá UDH, ale UDH by to umět mělo…

      0 0
    • Vrci  

      Basso Paleta. Na stránkách výrobce volba sady, kol, převodů délky klik, zapletených kol i velikosti kokpitu.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.