• Ondrash

    Hello bajkeři!

    S novou sezonou si chci po letech udělat radost a koupit si fulla, abych mohl řadit i na single trailech v rakousku. Main bude ale česká cyklozteska (single track v lese, šotolina, polňačka). Chci trochu rychlost i na děratejch cestách :)

    Taky najedu se ženou dost po silnici (má silničku) a tak očekávam, že to pujde hezky zamknout, do tuha. Po tom co mi spoustu lidí rozmlouvalo epicy kvůli nákladům na servis brainu, se mi zalíbil Scott spark. Líbí se mi twinlock, který řeší tu rozmanitost co potřebuji.

    Mám momentálně dvě nabídky. Spark 900rc AXS 2020 a Spark 900rc wc 2019. cenově oboje pod 45t.

    Protože mám dražší akorát silnici, kde náklady jsou skoro nula, zajímalo by mě, ješti by jste do tihle starších fullů šli, jaký jsou cca roční náklady na servis a co mě čeká za zásadnější investice. Doteď jsem jen měnil kazetu s řetězem, myl a ob rok poslal vidli na repas.

    Roční nájezd mám kolem 2tis mix horak a silnice.

    Díky!!!

    0 0
    • RichP  

      Navíc ti přibude servis tlumiče (zpravidla levnější než vidle). Podle nájezdu a podmínek to vidím tak jednou za dva roky by mohlo i stačit. No a pak jsou tu ložiska, ale tam do toho, zvlášť u jetého kola, nikdo nevidíme. Nemusíš na to mnoho let sáhnout nebo se můžou vysypat hned. Krom toho je to stejné, jako HT. Jinak ale jezdit s fullem po asfaltu je z mého pohledu dost nezáživná disciplína. Mě to právě toto vedlo k pořízení gravelu.

      0 0
    • Lišák  

      Pokud máš silničku, tak proč chceš se ženou, která pojede na silničce, jezdit na fullovi? Aby to jelo nějak solidně po asfaltu, tak bys tam musel dát gumy, který zase budou na hovno v terénu.

      0 0
      • Ondrash  

        Je to o tom, že silnička je moje ale jezdí jí teď ona. Dvě silničky nechci, spíš počítat s tím, že 1/3 nájezdu bude silnice. Proto se mi líbí twinlock.

        0 0
    • animalmk1  

      #

      Já mám už druhý rok EPICa a jsem maximálně spokojený a to i vč Brainu, který taky stále funguje bez problémů.

      Servis zatím jen klasická roční prohlídka,

      dělal jsem u nového akorát bezduše, jinak spokojenost.

      Před tím jsem měl taky HT a zpět bych nešel :-)

      a to jezdím podobný mix vč asfaltu a nevidím v tom žádný problém

      0 0
    • vlk  

      Roční náklady na servis. To je dost těžké říct. Záleží, zda si všechno děláš sám nebo to někam dáváš.

      Mám známého, co dává kolo každý rok do servisu a nechápu ty ceny- co jsem viděl účtenky, to je někdy jak nějaký levnější roční servis u menšího auta :)

      Já si vše dělám sám už od mládí, ne že bych chtěl ušetřit, ale jednak mě to baví a jednak tomu víc věřím, když si to dělám sám (nikam nespěchám a na ničem nešetřím). Servis dělám, když je potřeba. U prací svépomoci jsou některé roky náklady skoro nulové, když nepočítám maziva a nějaké to těsnění apod. a některé jsou vyšší, záleží, co je zrovna třeba vyměnit. Třeba za servis vidlic, když si vezmu, co to stojí v servise a přitom to není nic náročného. No a pak dost záleží na značce. Když si vezmu co stojí třeba ložiska do rámu na Rocky Mountain (ještě jsem je naštěstí měnit nemusel) a proti tomu jaký pakatel mě kdysi dávno stály na český Rock Machine (ale neboj, pokud člověk nejezdí vyloženě downhill, tak kvalitní ložiska v rámu vydrží u kvalitních kol jak se říká nesmyslně dlouhou dobu). Při ročním nájezdu 2 tis bych asi ani ten tlumič každý rok neservisoval. Takže roční servis může být klidně i 6 tis ale klidně i skoro nula.

      0 0
      • vlk  

        PS: U koupě staršího kola, to je vždy individuální, dá se koupit použité skoro neježděné a dá se koupit starý vytřískaný vrak. Vůle v ložiskách jde většinou poznat, takže překontrolovat vůle v rámu, u hlavového, vůle u klik, vůle u nábojů kol, vůle ve vidlici. Zkontrolovat zda funguje tlumič a vidlice, zda v tom nějak nezvykle nečvachá apod :) Přeměřit řetěz pokud je tam vytahaný nebo je nový a střílí to, tak může být ojetá kazeta, což u 12 sp není zrovna levná záležitost.Brzdové kotouče, destičky a pneumatiky bych asi neřešil, to je spotřebák. Protočit kola, zda nejsou poškozena-bouchnutá.A to asi nejdůležitější, dokonale prohlédnout karbonový rám na všech místech, zda není někde poškozen nebo nemá byť i minimální prasklinky. Ale vzhledem k tomu, že nejsi začátečník, tak tyto rady asi ani nepotřebuješ.

        1 0
        • Ondrash  

          Yes super, tady mi je to jasny, se všim zavaklat za vše vzít, jakákoli vůle je problém nebo potencionální problém. Jediný co jetě moc nechápu je nutnost 100% stavu karbon rámů. Pokud se přehlídnu / něco tam bude, rámy jdou opravit, zaslepit. Pokud je někde škráblý, tak je to asi normální, ťukance od kaminku taky takže spíš hledam větší díry, prasklý lak (něco jak oprasklnuti zdi), že by to bylo delší a viditelné?

          0 0
          • mirorek2  

            Jak spravíš za pár šupů třeba prasklý střed s vložkou bych chtěl vidět. No klasika, kup si vyjetou pleč bez záruky, ale posvěcení tady asi nehledej. Většina si tím už prošla.

            Když vidím, na čem jsou schopni lidi jezdit a co pak prodávají, nezřídka je servis za dvacku a to si pr del nedělám…

            0 2
          • vlk  

            Poškození myslím praskliny a prasklinky. Obuchání od kamínků nebo poškrábání bych neřešil.

            Jinak já bych se toho nebál, pořídil jsem také jednoho bazarového fulla ve skoro novém stavu za neuvěřitelný peníz. Když si u toho kola člověk spočítá, co by ho stály karbonové kliky, karbon kola a třeba tlumič a vidlu, tak zbytek má vlastně zadarmo. Ale já k tomu přistupuji jinak, kola si skládám, tak není pro mne problém třeba polovinu osazení vyměnit za nový. Raději bych koupil za 50 vrcholový komplet karbonový model kola pár let starší z bazaru, když je v dobrém stavu než levný na komponentech ošizený al fully nějaké neznámé značky, co má o 2–3 kila větší hmotnost.

            Co by mě osobně na těch kolech na první pohled vadilo, že jsou to konstrukčně vlastně jednočepy a 100mm vepředu do terénu je třeba pro mě málo, raději bych alespoň 120, ale jezdím rychleji i z kopce.

            Co se mi na nich líbí je ta hmotnost pod 11.

            Ta nová vs stará geometrie to myslí všichni hlavně úhel hlavové trubky rámu. Dnes kde kdo jezdí položenou vidlici na67–68 stupních i na xc. Mě to třeba nevyhovuje a protože mám stavitelnou geometrii,tak jsem si to napřímil na cca 68,5.

            Ale je třeba opravdu pořádně prohlédnout a odzkoušet nebo sebou vzít kamaráda, co má zkušenosti. Dají se koupit skvělá kola ve skoro novém stavu, ale i docela olítané plečky.

            0 0
    • Tomcat  

      Uvedený kola jsou chrtí XC kola a né na pohodlný svezení, né na traily ani ty lehké.

      Vzhledem k modelovému ročníku, to odpovídá generaci kol okolo roku 2015–2017 . Tedy se nejedná žádné moderní kolo.

      Spark 900rc AXS 2020 a Spark 900rc wc 2019. cenově oboje pod 45t. zní jako bazar. A nemáme křišťálovou kouli jestli je to vražda nebo „funglovka“. K ASX bych se slepě neupíral, komponenty vyměníš , starý rám dost těžko…

      Vzhledem k tomu jaké kola jde sehnat pod 50 nebo 60 s jakou zárukou a osazením . Tohle pod 45 mi nepřijde úplně jako slepě super.

      0 0
      • Ondrash  

        Nechápu jak 5 let starý kolo může odpovídat 10 let starýmu?

        Jsou karbon rámy nějak zásadně náchylný? Je spoustu firem co dělá lepení prasklejch carbon rámů v podstatě za pár tisíc.

        0 0
        • Lišák  

          Ono nejde o materiál, ale o geometrii.

          0 0
        • Tomcat  

          Tak že ještě v roce 2020 dělaly kolo koncepčně(geometrie a konstrukce rámu) stejný jako v letech 201×.. Změna přišla až po 2021. To kolo bylo zastarávalo už v roce kdy bylo nový.

          0 1
          • Ondrash  

            Oukej, chápu. Ve výsledku teda hlavně záleží na feelu na kole. Určo sou lidi kterým vyhovuje starší geo, naopak jsou lidi který rádi novou. Už chápu, díkys.

            0 0
            • Tomcat  

              Jenže ono krom úhlu to bude nepohodlný… teby na záměr pohodové vyjížďky nevhodné. Jestli chceš jezdil na tom lokální XC závody a hrozit vykony tak to pak je jiná.

              1 0
    • jonti  

      Spark predchozi generace je povedene a bezproblemove kolo. Naklady jak uz nekto psal jsou navic na servis zadni stavby a tlumice, par tisic Kc kazde dva nebo tri roky.

      U bazaroveho kola jde predevsim o stav konkretniho kola a to posoudit na dalku moc nejde, to uvidis az na fotkach a jeste lip na miste.

      1 0
    • Cyklofanatic  

      Z tvého příspěvku se zdá, že jednoznačný limit nemáš. Tak bych si asi raději udělal radost. Kluci tady postovali i fully (nový) kolem 60kk (třeba BMC), zkus pohledat.

      1 0
    • Azmir  

      Starý olítaný spark…To bych fakt nechtěl. Koukni na nové a pokud bazar tak něco modernějšího.

      0 0
      • Ondrash  

        Já asi potřebuji vysvětlit co znamená “starý”, silničku mám 5–6 let, horáka 13let. Tohle co tu řešíme jsou kola co ještě před 3 rokama jezdili na MS. Nechápu moc pointu toho, že na MS to může ale pro mě je to už starý ???? Sparky s novou zadní stavbou která se prý dost zasírá bahnem jsou v tyhle cenový relaci na hlíně.

        Jedno z tich kol bylo ježděný ve stáji, takže mělo pravidelný závodní servis. Vizuálně žádná leštěnka, fakticky jsou na tom ale původní jen ramova sada

        0 0
        • scret  

          zavodni servis, zavodni zachazeni… Takze volitanej strep…

          4 0
          • Ondrash  

            Díky, znam spoustu lidí ze skiklubů kde fasujou kola a hezky se o ně staraj, žijou na tom, servis to má pořád. Myslel sem že na to je kolo stavěný a co nepřežije se hned mění, takže je to vlastně výhodou.

            0 0
            • Lišák  

              Vypadá to, že jsi rozhodnutý jedno z nich vzít stůj, co stůj. Tak se neptej na rady a prostě ho vezmi.

              6 0
              • Ondrash  

                Zajímá mě feedback lidí, co reálně měli hodně drahejch kol. Třeba tohle je pro mě totál novinka. Čekal bych, že když se závodní kola rozkládaj po sezoně do šroubku a mění se vše špatný, budou mít stav lepší, ne horší. Kouknu ještě po necem dalším, puvodní dotaz jestli radši axs nebo xx1, respektive jestli radsi top model nebo mid model kdyz stoji stejně je stejně stále nezodpovězen.

                0 2
                • scret  

                  A nenapadlo te treba, ze zatizeni materialu pri zavodech je uplne jiny, nez pri normalnim jezdeni? A ze se pritom na material proste nekouka? Kolikrat se jde az na hranu vydrze… A to i treba pri ceskych zavodech…

                  Ale tezko radit, kdyz ani jedno kolo tu nikdo nevidel v realu…

                  0 0
                • Azmir  

                  Sorry, ale tvoje dotazy jsou úplně k prdu, když nevíme stav kola. Vem to řazení, které je v lepším stavu. Kazeta stojí 5–10k, takže jestli je na jednom olítaná, hned zahučíš do dalších nemalých investic.

                  Tyhle informace my nemáme, proto ti nikdo nemůže smysluplně odpovědět.

                  Napiš radši kolik měříš a vážíš a my ti na cyklobazaru něco najdem.

                  1 0
                  • Ondrash  

                    odkazy:

                    https://www.facebook.com/…/1AUr14oz6U/?…

                    https://www.facebook.com/…/18jTp8CA8x/?…

                    baví mě, že je to lehoučký, první ma nový ložiska, novou kazetu, to je tedy určitě plus. Ceny jsou stejné.

                    PS: 167cm/80–88kg (zima a léto je u mě celkem rozdíl).

                    0 0
                    • Azmir  

                      Olítané rajdy po závodnících, ten první se to ani nesnaží moc maskovat, dyť snad vidíš v jakém je stavu. Se podívej na bf do galerie na fotky z vyjížděk, jestli u někoho najdeš třeba tak obitou hazku(jestli chceš ušetřím ti práci, nenajdeš – ale zas se tu určitě objeví někdo kdo pošle svoji hazku na sračky :)))).

                      Ti kluci do toho perou kudlu, jezdí přes jakékoliv počasí. Často bahno, déšť a oni do toho šlapou(minimálně jedno to kolo absolvovalo možná nejednu 24 hodinovku) zatímco „písek zapadá mezi zuby“. Vidle a tlumič nejlépe zamknuté nebo přefouknuté a kolo dostává na překážkách bomby, jenom aby získali půl wattu navíc. V cíli to vezmou wappkou, že málem vymyjou ložiska z rámu a musí je vyměnit. Jelikož je zrovna umyté a zároveň se jim rozpadá pod rukama, tak to hodí na bazar a tam nějakej Ondrash si myslí, jakou dobře nekoupil leštěnku, která stála 200 hadrů a on ji má za 1/4. No neber to Horste.

                      Navíc si myslím, že Mko pro tebe bude velké. Změř si nohy a koukni na geometrii nebo ji sem pošli.

                      2 0
                      • Barak  

                        Nic ve zlem, ale za prve, delas z toho trochu drama. A za druhe, nikdo soudny nemuze cekat, ze za 45K dostane lestenku, jezdenou strejcem po asfaltu na pivko. Ma omezeny rozpocet, zadne velke naroky ani najezd, takze bych kk tomu pristupoval touhle optikou. A snad ani neceka, doufam, ze do toho x let nevrazi ani kacku.

                        1 2
                        • Azmir  

                          Můj pocit právě je, že čeká zánovní kolo po strejdovi bez investic a jelikož se minimálně pět lidí snažilo mu to vymluvit běžným způsobem a on stále nechápe, tak je možná třeba mu to možná trochu šokově ujasnit. Promiň, ale hned první tvrzení vyvrátím hned na svých posledních dvou kolech, kdy jsem koupil prakticky nová kola za zlomek ceny. Skoro 50 litrů je naopak štědrý rozpočet na bazarové kolo. Jenom je třeba si počkat a ne vzít první olítanou rajdu, která mi padla do oka a visí na bazaru více jak čtvrt roku.

                          4 0
                          • Slavik  

                            Pácháš až moc dobra!

                            0 0
                          • Barak  

                            Tak zalezi samozrejme na nem, jak na kolo specha a kolik je ochoten vyberu venovat casu. Kdyz nespechas, samozrejme si muzes pockat na nejakou chutovku. Za zlomek ceny ta postnuta kola jsou, nova uplne ne. Taky zalezi trochu na stesti. To, ze z hazky nezbyla pulka, jako v tomhle pripade, neznamena, ze hezky vypadajici bike puvodni majitel nemyl wapkou nebo za celou dobu neresil servis vidle a tlumice.

                            0 0
                          • Ondrash  

                            Je to jen pocit. Dotaz na investice byl, protože sem nikdy neměl kolo v cenový kategorii auta ;) Nerad bych v následujících letech platil za servis cenu toho kola. Počítám s běžnými investicemi 5–10k/rok podle toho jeslti bude třeba kazeta, řetez a nebo servis tlumicu.

                            Dotaz ohledně investic do servisu byl hlavně na to, jestli to reálně stojí raketu nebo ne, slyším kolem sebe oba názory. Pokud řeším jednou za 1000km řetěz, jednou za 2–3tis kazetu, jednou za 2 roky servis tlumiče / vidle za třeba 4k/kus tak mi to přijde v pohodě. Pokud mi řeknete že mimo tohodle potřebuje tlumič, zadní stavba atd. každejch 100 hodin servis za 10k, pujdu do levnýho carbon hardtailu :)

                            Stejně tak ke stavu. Jezdil sem na vařenejch hliníkách co maji 10 let a mimo vizuálu zavaření nepoznáš. Pokud blbě koupím a reálně rám neco bude, prasklina nebo to zbořim, reálně stačí karbon servis za 5k? nebo to bude stát pulku frame setu .. třeba 20–30k?

                            Nečekam leštěnku, čekam že to pojede dopředu, bude na tom zábava a občas se na tom budu moct projet pekelně rychle. Leštěnku nechci a proto ani nehledam nový kolo, protože při tom co dělam, v čem jezdim a jak se o to staram dostanu nový kolo za pár let do stavu „rajdy“.

                            0 1
                            • Ondrash  

                              PS: zkusim to znova. Něco sem už projel, původně jsem chtěl HT ale láká mě nemít tak natřepanou prdel a víc snést polnacky s dírama a na nich jeste vic zrychlit, ht mě nepustí protože to zadní kolo se fyzicky propadne. Mimo karbon HT co jsem zkoušel se mi moc líbí epic, měl sem na tom ve stoje pocit hardtailu, fakt to fajn ztvrdlo. líbí se mi spark, protože to jde zamknout a líbí se mi trek prokalibr, protože to taky bylo fajn tuhý.

                              Líbí se mi ten spark 900 s axs za 40k, protože to má novou kazetu, novej retez, novy cepy, poresim si co na tom bude spatny, servis vidle a tlumice a teoreticky se chvili projedu. Pokud mi doporučíte cokoli co bude lehký (max 12kg s pedalama), bude to rychlý, rád si to poslechnu. Nic co budu furt zamykat pod nohama nechci. A nechci ani žádnou trail mašinu, protože sem měl pučenejch dost kol v kategorii do 80k a doslova žádný se nechovalo normálně ve spurtu, všechno se to hrozně prošlapovalo.

                              Prosím o slušnou debatu a díky za názory.

                              0 0
                              • jonti  

                                Co se ti tady snazi vetsina lidi poradit je jen to, ze lip udelas, kdyz za podobne penize koupis novejsi hur vybavene kolo. Mozna pojede o neco malo hur a nebude vypadat tak dobre, ale poslouzi s mensim rizikem neocekavanych problemu. Ty Sparky z inzeratu jsou loterie, klidne muzou dalsich 10 let jezdit bez vetsich problemu, nebo taky ne. To nikdo nevi. S tvym najezden pravdepodobne vydrzi jeste dlouho.

                                Kol co jedou svizne je porad dost, divej se na 100mm fully jako Canyon Lux WC, Merida 96, Cannondale Scalpel.

                                Nebo v Decathlonu mas za 50000 nove slusne kolo

                                https://www.decathlon.cz/…_/R-p-325040?…

                                3 0
                        • Ondrash  

                          Díky, fajn taky někdy nečíst jen agro hate.

                          0 2
                    • jonti  

                      Ten World cup vypada lip.

                      1 0
                • jonti  

                  Kamaradka vozi ten XX1 od roku 2019, je to hezke kolo, jen tam pridala teleskop. Geo je taky docela ok, hlavovka 68 neni prilis nemoderni, 25mm rafky jsou ok.

                  Ten AXS model je taky ok, vybiral bych podle stavu konkretniho kola, rok rozdil veku rozdil nedela.

                  Ta cena 45k je dost za 6 let stare kolo.

                  Nejvetsi potencialni problem fullu, ktery muze stat hodne penez, jsou loziska v ramu – kdyz se dlouhodobe zanedba servis a lozisko je zadrene, muze se vymackat v ulozeni nebo na cepu blbe se to resi. Jak pises ze tohle nejspis nehrozi, nebal bych se toho.

                  1 0
                  • vlk  

                    Naopak za kolo, co původně stálo skoro 200, váží pod 11 má tehdejší top komponenty a pokud je v dobrém stavu je to docela dobrá cena. Je ale otázka kolik má naježděno a ten stav-to se dá ale většinou posoudit až na místě.

                    0 2
                    • vlk  

                      PS: teď jsem se koukal na ty fb stránky a ty, co jsou ve výběru nejsou ty top modely s karbonovymi koly do 50tis., co jsem viděl na Cyklobazaru, tam byly ale za tu cenu ve větší velikosti.

                      0 0
                    • Tomcat  

                      Jenže ty jeho pod 11kg nemaj. A inzeraty, když si to psal už uvedl. Hodně vorajovany kolo, za tu cenu fakt ne.

                      Doufám že opravdu chce odradit od výběru špatnýho kola a né jen poplácat po ramenou.

                      0 0
                      • vlk  

                        Také jsem si toho už všiml. Ty bych za tu cenu asi také nekupoval.

                        0 0
            • scret  

              Proc se tu ptas a mrhas casem vsech okolo, kdyz jsi stejne uz rozhodnuty a argumentace nebo nazor jinych ti moc nevoni?

              1 0
              • Ondrash  

                Mě to přijde jako normální diskuze. Díky všem co mi odpovídali na dotazy :)

                2 1

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.