• JSt

    vazne uvazuju o zapleteni zadniho kola na nexus nebo alfine nabe (nejspis osmikvalt) a zajimaji me zkusenosti vas, kteri planetovou prevodovku od shimana vozite.

    melo by to slouzit jako bezudrzbove razeni na delsi mtb vylety. nepredpokladam, ze bych tomu daval nejakou extra cocku. kdyz jedu kochacku, radim s citem a prizpusobit se te nabe snad nebudu mit problem.

    jde mne hlavne o poruchovost, aby se na tom dalo nouzove dojet i v pripade nejakeho trablu. co se stane, kdyz se naba vysype? budu slapat naprazdno, bude z toho festka, zustane tam alespon jeden kvalt normalne pouzitelny nebo muze nahodne nastat cokoliv z vyse uvedenho ci dokonce neco uplne jinaciho?

    predem diky za informace.

    0 0
    • jecnak  

      Zkus se jeste mrknout na Sturmey Archer, ten dela dokonce trirychlostni furtku.

      0 0
    • black.horse  

      Moje zkušenost s Alfine 8spd a Nexus 7spd: namontovat a jezdit:-) cca rok provozu nexus na kole pro rohlíky a Alfine na XCbajku-zimáku (viz. SUP v galerii) a bez problémů za všech podmínek (i v zimě na sněhu), od montáže bez jakéhokoliv zásahu a komplikací, najeto na obojím pár set km, na Alfine asi tak 500–1000km. Mě to splnilo co jsem po tom chtěl. Jen snad doplním, že 8spd má relativně velké skoky mezi převody (jsem zvyklej na 32z kazetu) a nejsou úplně rovnoměrné. Ale nic tragického, jako bezúdržbový systém ideál.

      0 0
      • JSt  

        dik za info. ale par set… to je furt malo na nejaky resume. to je intenzivnejsi tyden v sedle. :-P

        0 0
        • Jenda  

          napis Buldovi, ten tyhle prevodovky jezdi uz nekolik let jestli se nepletu, drti je kazdodenim dojizdenim do prace a mam dojem ze si nikdy nestezoval.

          0 0
    • Jakobo  

      Pratele, chtel bych se podelit o zkusenosti ziskane za poslednich 7 let, kdy jsem temer vyhradne jezdil na kole s nabou s vnitrnim razenim Nexus 4, 7 a 8r s protislapnou brzdou. Na tomto kole jsem jezdil pravidelne do prace, nebo spis pokazde, kdy jsem nemel homeoffice. Celorocne. Sucho, dest, snih, horko, mraz. Take jsem s kolem absolovoval nekolik cundru pres hory natezko, na kole jezdim i na jednodenni vylety, dost casto jsem jezdival nekam pracovne vlakem a toto kolo pak braval sebou. Vozim nakupy, nekdy 20 kilovy kybl barvy, taham vozejk, proste pracant. Bydlim na kopci, z prace domu to bylo 500 m vyskovych na 11 nebo 13 km. Kolo dostavalo slusnou cocku. Ram ocel, nejaka znacka Crescent, puvodne to bylo mestske kolo, komplet prekopane. Po letech uz je puvodni jen ram, ktery je fakt masivni. To jen, aby byla predstava, ze kolo je slusne vytizene a zkusenosti relevantni. Ja jsem si toto kolo po mnoha letech „superkol“ na XT apod. oblibil pro jeho jednoduchost a spolehlivost, opotrebeni retezu se moc neresi, protislapna brzda brzdi za kazdeho pocasi, vepredu je zapletene dynamo a kantiky s koolstopy.

      Strucna historie nab zapletenych na kole, vzechny Shimano Nexus. U vsech modifikaci byly kliky s pilou 38 zubu, pastorek vzadu 19 (zakladni prevod 1:2).

      Nexus 4r: Nejprve byl na kole asi pul roku 4r Nexus, ktery mel tu obrovksou vyhodu, ze nejtezsi prevod byl naprimo, zablokovanim prevodovky, coz zadna jina Shimano naba nema. Vyhodou byly nulove ztraty v prevodech, oproti pozdejsi 7r to to bylo citit, ale hlavne prevody uvnitr tolik netrpely pri lamani kopcu, kdy je nejlehci prevod zarazen. Na to totiz vsechny dalsi zarvaly (bude zminka). Ten rozsah (z hlavy tusim nejak 184%) ale nebyl zadna slava, to byla ta jedina a podstatna nevyhoda.

      Nexus 7r: Na podzim 2019 jsem zapletl 7r Nexus (nejak 240%). S touto nabou jsem absolovoval napr. cestu Trondheim – Oslo pres nekolik horskych masivu natezko (Dovre, Rondane…). Naba se pri ceste i pres nektere prudke kopce (nejprudsi, co jsem v zivote jel byla cesta z udoli Gubralsdalen, vesnice Forset k prehrade Dokkfløyvatnet) drzela statecne. Asi po 3 letech zacala byt citit takove cvachtani uvnitr pri slapani. Nabu jsem mel parkrat otevrenou, ale pohledem jsem nic spatneho nevidel. Prisuzoval jsem to celkovemu opotrebeni a vuli v cepech. Casem se toto zhorsovalo a definitivni konec nastal po 4 letech v lete 2023. Az zcela nedavno jsem nabu komplet rozebral a nasel duvod. Tim byly 3 male kolecka v jednom ze dvou planetovych prevodu. Zajimave, ze kazde z tech 3 kolecek bylo opotrebene nerovnomerne. Jedno bylo jakz takz, druhe (to na fotce) prumerne a na tom tretim uz byly vsechny zuby na malem vretenu v coudu. Vsechny ostatni prevody byly naprosto v poradku, jen tyto 3 male a stejne tak cepy uvnitr byly dost jete. Tady ciste teoreticky pokud by se tyto 3 male kolecka prodavaly jako ND, naba by nejala jeste jednou tolik km. Kolik jsem celkove najel netusim, odhaduji neco mezi 10 a 15 t km. Ta naba vicemene zarvala kvuli kopci, kde jsem mel poslednich 5 km zarazeny 1. nebo 2. nejlehci prevod, ten kopec je prudky a ja jsem mel kolo casto nalozene nakupem. Kolo samotne ma asi 17 kilo.

      Nexus 8: Pac ta 7r byla na hrane, koupil jsem 8r nexus, opet s protislapnou brzdou. Prstenec razeni uz je takovy forovy, z plastu, moc duvery nevzbuzuje (u 7r pochromovana ocel), ale radi pekne. Pouze se musi spravne zajistit prstenec na nabe (jsou jakoby 2 moznosti, musi se podivat do navodu, coz je na hovno, veci maji byt v zaklade intuitivni), jinak retez shodi cely prstenec a pokud u sebe nemate naradi na sundani kola, tak razeni spadne na nejlehci prevod a cestou domu se uslapete. Stalo se mi to asi 2×.

      Loni na podzim, po roce zacala zlobit zadni brzda, zacala se protacet a ja za nic na svete nemohu prijit na duvod. Ted po 2 letech se uz temer neda zabrzdit, pri slapnuti dozadu se kliky protoci, da se jen lehce pribrzdit. Navic loni na podzim naba zacala spatne radit, coz bylo k zblazneni. Casto sel zaradit jen nejlehci prevod, pak se nic nedelo, az najednou skocil nejtezsi. Muselo se radit neokolikrat. Opet, netusim, cim to je, nejaka rozborka nema smysl, dostanu se k tomu za chvili. Letos na jare jsem dal dovnitr panak husteho oleje a tim se to zlepsilo. Ted ma naba neco pres 2 roky, najeto tak 7 000 km a uz zase cvachta.

      Nabu opravovat nebudu. Nevyplati se to. Koupil jsem celou nabu novou a jen prohodim vnitrek. Ta cena neni zavratna, lze koupit ve sleve kolem 2000 Kc (paradoxne samotny vnitrek je jako ND drazsi, nez cela naba).

      Shrnuti: Muze to vyznit negativne, ale opak je pravdou, za me dobre. Vyhody silne prevazuji, kolo je rok, dva temer bezudrzbove. Jen je potreba pocitat s temi limity. Prvni rok je naprosto bezproblemovy a na dalsi rok je uz nutne mit nachystanou novou nabu s tim, ze zivotnost bude kole 2 let (u me). Nejake koupele v nafte, cisteni kazdych 5000 km atd. – delal jsem to jednou u te 7r a stacilo mi to. Naby jsou mazane molykem, vsechno bylo neskutecne zas***. Navic origo vazelina do techto nab je nesmyslne draha. V kratkosti: nevyplati se to a zvlast pokud je to kolo na kazdodenni jezdeni. Ta naba se zaplati svou spolehlivosti. Nakonec cas je to nejdrazsi. U me bych zivotnost stejne asi neprodlouzil, naba zarve na ty male kolecka (tu 8r mam porad na kole, tedy nevim 100%, zda je problem stejny).

      Mozna jsem mel smulu na kus a dalsi 8r Nexus vydrzi 4 roky jako ta 7r. U me je nevyhodou vysoky najezd na nejlehci prevody, coz je zrejme hlavni duvod, ze naba zarve s tak malym najezdem. U techto Nexus a Alfine nab se udava najezd hodne nad 20 000 km, ale to je spis zbozne prani a jeste mozna po rovine.

      0 0
      • Jakobo  

        Jeste teda srovnani vsech tech mych nab.

        4r suverene nejlepsi, mohutna naba, asi nesmrtelna, pro me maly rozsah (temer jako maly 3r Nexus).

        7r dobry, najezd hodne pres 10 000 km, zadne problemy s protacejici se brzdou.

        Oba tyto Nexusy jsou stare modely z 90. let. I dnes se dela 7r Nexus, ten neznam.

        Pak 8r bohuzel horsi, nizsi najezd, problem s brzdou (ale prvni rok fakt kotva), vyhodou je rozsah.

        Jeste zminim, ze jestli Nexus nebo Alfine v zasade zalezi na zadni brzde. Alfine je o neco lehci a je predevsim pro kotoucovky, Nexus umoznuje protislapnou. Mazani olejem u Alfine bych moc nezminoval, ona je v zasade taky na vazeline a i do toho Nexuse se da nalejt olej a ne, nevytece. Alfine je hmotnostne lehci odfrezovanim casti pastorku ze strany a ma mensi zraty diky jehlovycm loziskam = dalsi mozny pruser (posledni generace Nexusu uz je taky dostupny s jehlovyma).

        Kdo kolu nedava takovou rasovinu ve stojkach a tezce nalozene, spis jezdi po meste, asi mu kterakoliv vydrzi veky.

        1 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
VIP CZ Promo

Extra slevy jen pro bikeforisty

Jěšte větší slevy až o 15 % na kola i vybavení. Využij do 23.11. na mtbiker.cz