Tak panstvo, komu se něco takovýho někdy podařilo? Nájezd cca 40.000km
Tak panstvo, komu se něco takovýho někdy podařilo? Nájezd cca 40.000km
40 000 je solidní nájezd. Odešly na zaloužený odpočinek.
Musíš mít strašnou sílu :D Nějak nevidím důvod, proč by ta osa měla prasknout při libovolným nájezdu, pokud ji něco neprobrousí…
Prasklina je na hraně ložiska, hledal bych hlavní příčinu tam.
Dobra smula.
Ale je to na vnitrni hrane loziska, ktere navic nema ostre hrany a ta osa taky neni uplne z papiru. Bylo by zajimavy dat to na defektoskopii, nebo aspon vyfotit lom pod lupou/mikroskopem.
Ta osa má obvod cca 75mm a asi 20mm byla hrana lomu černá, takže tam to začalo. Otázka je kdy, venku byly naposledy na podzim, ale ničeho jsem si nevšiml. Každopádně držka to byla dobrá.
až to rozebereš, nafoť jak vypadala osa pod ložiskem, jestli byla ojetá – od přidrhávajícího ložiska
Není to moc vidět, tak jsem červeně označil tu prasklinu, co měla už zašlý hrany
To nevypadá od ložiska.
To určitě ne, vůli to nikdy nemělo a ložiska se točí jak nový. Buď je 40tis na kliky moc, nebo nějakej páteční kus. Ale co, nový kliky jsou na cestě a s ibalginem se docela obstojně vyspím, takže vstříc dalším kilometrům. Akorát tý ose jsem docela věřil, jako že asi nikdy nemůže prasknout.
Jednou za čas není od věci kliky sundat a provést údržbu. Praskliny by sis v tomto případě třeba všiml.
jj, tohle je fakt únava materiálu, tam žádná jiná chyba není vidět
Nevím, jak u těchto ložisek, ale některá dosedají vnitřním ocelovým kroužkem přímo na osu. Pokud je v ložisku vůle, pak má vnitřní kroužek tendenci pohybovat se na ose. Shimano z principu funguje relativně bez problémů/projevů i s ložisky s vůlí, protože jde vymezit šroubem na ose pod levou klikou. Jenže dlouhodobě takový provoz způsobuje otlaky na ose. Třeba u BB30 a jejích derivací, kde možnost vymezení vůle není, osa je duralová a někdo to provozuje s vůlí, tak časem nepomůžou ani nová ložiska, protože ta se na ose protáčí a mají vůli, vržou atd. Tak je klidně možné, že za těch 40 000 km jezdila osa chvilku s vůlí, pak jsi ji třeba dotáhnul, pak zas vůle atd.
rozbil sis tedy hubu?
Kdyz si predstavim, ze clovek nekde v kopci bejci ve stoje a tohle se stane…
No, jestli si na spaní musí brát Ibalgin, tak se asi smotal fest.
Jo tak to jsem prehlid…
Jo, naraženej bok. Ale dnes už jsem jen do práce na kole, takže nic hroznýho. Ano kolo to naštěstí moc nechytlo,
mne kdysi praskla klika, ale bylo to, kdyz jsem se stal na krizovatce a zabral, kdyz jsem se chtel rozjet. Nespad jsem, nastesti jsem nemel ani naslapy. Tohli si moc predstavit neumim.
Ale je to takovej pocit, jak když se válíš po zemi jak vožralej mužik a vůbec nevíš proč. Každopádně tak rychle jsem středový dole neměl nikdy.
Zevnitř je to taky hezky orezlé :)
Jo,ten vnitřek teda vyladá.
Taky jsem na to koukal. V zimě na něm jezdím minimálně, na to mám gravela. Nějaký zmoknutí, to jo, ale nic nenormálního. Každopádně je to jen povrchový a s prasklinou to nemá co dělat.
Ještě jak jsou cca starý?
2019
Já to vidím na kombinaci více faktorů. Vnitřní koroze zeslabí materiál a jelikož to jsou relativně staré kliky a pravděpodobně ježděné i v zimě, tak to samozřejmě přispělo k rychlejšímu prostupu oxidace. A druhý faktor vidím zátěž – kolik vážíš? Když stojíš v pedálech, tak je osa kliky v zásadě namáhaná nejvíc krutem – tohle ze samotného šlapání není. Samozřejmě se tomu vyhnout nijak nedá, jen konstatuji, co to způsobilo. Jinak nájezd 40 tisíc je slušný, kliky odešly na zasloužený odpočinek :)
Pro mě je to jen potvrzení, že určité komponenty je třeba měnit preventivně. Nejen řidítka :)
5 let / 40.000 km = stare? (kliky, ne prevodniky)
Dobre ty.
Za me je to vyrobni vada, ale urcite ne otazka provozu.
To je věc názoru, ale 40 tisíc km není rozhodně málo. Je to cca 1500 hodin provozu. Při kadenci šlapání 80 rpm jsme na hodnotě 7,2 mil. cyklů. Takže ano, životnost materiálu mohla být vyčerpána. V souvislosti se zmíněnou korozí a tedy zeslabením průřezu bych tento lom očekával. Samozřejmě, určitou roli mohla způsobit i materiálová vada. Výrobní asi ne ;)
Měl jsem kliky Campa Record. Než jsem kolo s nimi prodal, tak měly najeto 53k. Osa vypadala jako nová, kromě toho ten nájezd vydržely i převodníky a dokonce i středová ložiska byla úplně v pohodě. Podle mě je osa to poslední, co by se mělo na klikách porouchat. 105-ka není úplně low end sada, aby nevydržela 3 roky ježdění. Spíš mě překvapuje ta koroze. Ta by tam vůbec neměla být, ta osa má přece nějakou povrchovou ochranu. Na svém biku mám víc jak 15 let staré obouchané XT-čka, ale na ose žádnou korozi nemám.
Víc než prasklá osa mě fakt více zaujala ta rozsáhlá koroze. Proto sem to taky psal, ale všem to asi přijde normální no.
Normalni urcite ne. Koroze tam je, o tom zadna, ale z toho co vidim je to jen povrch – podobne jak na retezu, takze tam bych problem uplne nehledal.
Z čeho soudíš, že je to jen povrchové. Ono se to někdy nezdá, ale umí zasahovat hluboko. Navíc ta stěna osy není moc silná.
Koukam na ty druhe fotky, neprijde mi.
Za me to vzniklo pri valcovani polotovaru nejakou necistotou, ale to je hodne velka kristalova koule :)
Já to zase vidím tak, že v zimě jsem jezdil na gravelu, což k rychlejšímu prostupu oxidace na silničce myslím nijak nepřispělo. Před 10ti lety jsem měl Tiagry, víc než 60tis a ten borec, kterýmu jsem kolo prodal na nich jezdí dodnes. Vážil jsem stejně, jezdil taky, zimy byly tvrdší a osa vydržela. 105 prostě praskly, koupí se nový a jede se dál. Ty fotky jsem dal spíš pro pobavení ostatních. Škoda jen, že jste neviděli tu držku, určitě byste se řezali ještě dnes.
Ony Tiagry tlusší stěnu osy.