Zdravím, chtěl bych zkusit širší pláště. Celou dobu co jezdim silnici, používám Conti gp4000 25mm. Ted ale casto slycham o přechodu na 28mm. Použití jak na trénink tak i závody. Líbí se mi pripadne zvýšení komfortu. Vaše zkušenost? + a -?
Zdravím, chtěl bych zkusit širší pláště. Celou dobu co jezdim silnici, používám Conti gp4000 25mm. Ted ale casto slycham o přechodu na 28mm. Použití jak na trénink tak i závody. Líbí se mi pripadne zvýšení komfortu. Vaše zkušenost? + a -?
Je to pohodlnější, dá se foukat nižší tlak. Víc neřešim.
Co třeba rychlost plášťů? Nejsou např. o poznání pomalejší než 25? Vím, že jde o to jaké tlaky se foukají, ale i tak.
https://www.bicyclerollingresistance.com/…-ii-23-25-28
Porovnání 23mm 25mm a 28mm s duší. Nejširší jsou nejrychlejší. Takže tak.
https://www.bicyclerollingresistance.com/…0-comparison
Zde nástupce GP 5000 s latex duší, což je výsledkově srovnatelné s bezduší. Širší jsou rychlejší.
záleží zda se Conti v 28mm vlezou do rámu, neb mají třeba 29,5mm a to už není sranda narvat do rámu s čelistmi. Rozdíly zásadní nepociťuji, 28 je pohodlnější než 23/25, zase jsou o chlup těžší a nabídka ještě donedávna nebyla kdovíjaká. 4000S v 25mm má většinou 27mm a to už je „pořádnej balón“, mně na jednou rámu skoro brousí pod zadní brzdou i tahle 25ka, to je třeba fakt prověřit.
Conti už bych asi nekupoval, chtěl bych zkusit Vittoria Corsa g2.0. jinak rám caad12 od Cannondalu. Musel bych to pak přesně změřit
Jaky doporucite 28 / 30mm plaste s dobrym pomerem cena/vykon na silnicku. Asi nemusi byt bezdus.
já najel 11000km na Contíkách Grand Prix (bez dalšího označení) – asi 290g v 28mm kevlaru, cena slušná, gumy relativně dost i na občasné „lehce gravel“ vložky.
Continental UltraSport II kevlar. Za 400 parádní plášť.
Taky vozim Ultrasport
Moje conti gp4000 v rozmeru 28 mm meli reálně 32 mm.
Nyní gp5000 v rozměru 28 mm maji reálně 28 mm.
Ahoj, protože nechci zakládat nové vlákno, tak rozšířím tohle staré.
Momentálně jezdím dušové pláště Continental grandprix 5000 v šíři 28 mm a přemýšlím o přechodu na 30 mm, kvůli ještě většímu komfortu. Na druhou stranu, pláště chci mít i pro závodní použití a jsem hodně lehkej jezdec (65–67 kg), nemůžu se rozhodnout zda je pro mě ten širší plášť vážně lepší, nebo spíš zbytečnost a je rozumnější zůstat u 28 mm a těžit z menší hmotnosti, aerodynamiky atd. Má někdo nějaké doporučení?
Proč ne. Spousta lidí jezdi a zavodi na 32mm.
Je spíš ale otázka kolik je reálný rozměr pláště a jaký mas vnější rozmer ráfku. Vnitřní rozměr by se taky hodil 23 mm minimálně.
Takže pokud už teď jezdíš 28 mm papírově pláště na DT swiss 27 mm ráfku tak jsi aerodynamicky mimo a měl bys zvolit užší pláště.
Tady v okoli Brna bych vubec nepremejslel a dal 30mm klidne i vic, ty silnice tady stoji az na par vyjimek za vyliz misku ..
Já bych se rozhodoval podle vnitřní/vnější šířky ráfku co máš. Já vozím 30mm plášť na 25/30mm ráfku (vnitřní/vnější) a komfort, aero, a jízdní vlastnosti do zatáček jsou příkladné. Bezduše samozřejmě.
Z aerodynamickýho hlediska bych to při závodech řešil až od výrazně vysokýho rychlostního průměru závodu nad 40km/hod.
Z hlediska ochoty ke zrychlování (nástupy) je ta vyšší obvodová rychlost opruz.
V pohodlí samozřejmě rozdíl je, ale u lehkých jedinců nehrozí tolik procvaknutí ani u menších tlaků, tedy pokud Tě někdo při závodě záměrně nenavede do díry a Ty ji pak nestačíš skočit.
asi nejlepší – vyzkoušej a uvidíš.
Ok, podíval jsem se na kola a jsou to dt swiss performance ln a je na nich napsáno že mají 20 mm vnitřní šířky, vnější tady napsaná není.. takže je pro mě lepší ten užší rozměr pláště? 28 mm?
Při Tvé váze bych nechal 28.
Vem šupleru a zmeř si to. Aktualni model ARC má 27mm.
Naměřil jsem 23 mm
Aha. Takže mas dt swiss performance ln hlinikova kola ktera váží 1910 gr ( skoro 2 kg) s rozmerem 20/23,5 mm a výškou 23mm.
Hele na těch kolech neni absolutně nic aero a jestli budes na těchto kolech vozit 28 mm nebo 40 mm tak je to úplně jedno. Ty kola váží skoro 2 kg. Na tvoji vahu se koukni po karbonovych aero kolech s výškou cca 45 mm a vahou 1400 gr. Pak bych se bavil zda poznas rozdil mezi 28 a 30 mm.
Teď tam dej co uznas za vhodne.
Dobře, díky moc za reakce.
Včera 1.vyjížďka na úplně nových pláštích Continental Grand Prix 5000 (30) a tak 2km před domovem defekt na zadním kole ,řízlé to je skrz v délce 5mm.Vozím TPU duše.Plášť asi můžu rovnou vyhodit co? :-( No pech :-(
Podlep to.Na 30 mm pláštích asi nefoukáš mega tlaky,ne?
6BARů,spíš mi jde o tu délku jak je řízlé :-(
6 barů na 30mm?To je na šutr.
Asi ne tak velkou,menší jsem podlepil Ferdus flekem a s tmelem to drželo.
Když zadáš váhy a míry sem, jaký ti tam vyjde tlak?
Ve 28 mm pláštích na 23 mm ráfku vozím vepředu 62–68 psi (4.23–4.69 bar) a vzadu 67–73 psi (4.6–5 bar) – kolo 13 kg, já tak 90 kg oblečenej.
Po vypočtu asi budu muset trochu ubrat tlak s mou váhou 73Kg :-)
Splňuje to podmínky výrobce pláště?
Počítám,že se jedná o záplatovaní toho proražení?V případě dírky od připínáčku bych tohle neřešil a jezdím na plášti dál,ale tahle díra už je na zvážení.
Výrobce udává minimální a maximální tlak.
Tak na plášti je uveden max tlak 7Bar/102PSI
A minimální?
Min tlak není uveden,přímo stránce výrobce jen max tlak 6–7Bar
Kupodivu nesplňuje. Na boku pláště je napsáno INFLATE TO MIN PRESSURE 6.0 BARS (87 PSI) / MAX 8.0 BARS (116 PSI) ale tolik jsem tam neměl ani na předchozím 17 mm ráfku :-)
Tak prosím nikomu neraď :)
Radí ale dobře, tak proč by to neměl dělat? Přefoukaný kolo je nejezditelný. Minimální tlak přeci záleží na hmotnosti jezdce a né tolik na plášti.
Jediný uskalý jsou ráfky, není dobrý vozit na dnes populárních hookles rafcích „obyč pláště“, doporučený jsou tubeless ready. S obyč hrozí svléknutí.
Výrobce udává tlak, který je podle něj bezpečný. Asi to i testuje. Pokud se někdo rozhodne nerespektovat tak to dělá na vlastní nebezpečí. Někomu to radit může být dost ošemetné. On se ten podfouknutý plášť v rychlé zatáčce může zbořit a jak to asi dopadne…
Ok, nafoukej si 6 barů, my ostatní si fouknem normálně. Asi risknu, že se mi zboří plášť (ať to znamená cokoliv), než že budu vymlácený jak na žebřiňáku a urve se mi to někde v zatáčce.
Nevíš co stane, když se zboří plášť. Pojedeš po ráfku. Kam asi v zatáčce dojedeš. Na 6 barů jsem odjel v kuse loni 880km.
Hele,já mám ráfky 21mm vnitřek,plástě S Works Turbo 28mm.Doporučený tlak je 5– 6.5barů.Já dávám max 4.5barů a to je už opravdu hodně tvrdý a nepohodlný.O vyzutí nemůže být ani řeč.
6 barů si opravdu nedovedu představit.
Na 6 barů S Works a GP 28mm jezdím i gravel sektory. O vyzutí nebyla řeč.
Tak to je už slovíčkaření.OK napsal jsi ,,zboření,,
Na tlacích se evidentně neshodneme,jen doplním mou váhu – 85kg
Zboření, vážím do 75kg
Já na tlacích nepřidám,Ty neubereš a tím bych to uzavřel.
Minimální tlak právě hledám tak, aby se to v zatáčkách nežvýkalo. Postupně ubírám, a když to začne v zatáčkách „plavat“ tak trochu přifouknu a toho tlaku se pak držím.
A víme prd pro jaké podmínky výrobce ten minimální tlak pneu stanovil (120 kg jezdec s pláštěm na ráfku 17 mm vnitřek?:-)).
Na širším ráfku (i23) se to chová s nižším tlakem lépe než předtím s vyšším tlakem na užším ráfku (i17).
Když to začne plavat na předku, tak je to rychlý konec. Na zadku se to dá ustát. Chápu jak to myslíš, ale nikomu cizímu by jsem to nedoporučoval. Až se s tím co jsi mu poradil rozbije a vzpomene si na dobrou radu, tak to může být zajímavé…
Výrobce to určitě testuje, má určitě rezervu.
Výrobce je alibista, nic víc. Minimální tlak udává z důvodu, aby byl z obliga, když tam 100kg borec dá 3 bary a pak se při defektu rozbije. Maximální tlak je zas o tom, aby ti nejebnul ráfek, nebo se nevyzul plášť za jízdy, to už smysl dává.
Pokud na to nemám cit, nebo to chci mít „echt“, tak tohle
funguje dobře: https://axs.sram.com/…ire/pressure
Rvát do 28mm 6 bar je sebetryzna a lépe to od určité hranice už nepojede, i pro 100kg chlapa tam vychází okolo 5.
U auta postupujete stejně? Na 6bar 1000km v kuse.
auto má celkem přesně doporučený tlak v pneu dle jejich rozměrů,
Ano, u auta je to vlastně stejné. Podle doporučení výrobce auta (ne pneumatiky) pro dané zatížení se nastaví tlak.
A když se vyjíždí do speciálních podmínek jako terén s bahnem/ledem apod., tak se tlak snižuje tak nízko, co to jde, aby se pneumatika nezačala bortit.
Správně!
Navíc ale u každýho auta, bez ohledu na jeho hmotnost, klesají jízdní odpory s užšími a víc natlakovanými pneu, což je v přímým rozporu se současným trendem v cyklistice.
A taky s co nejlehčími koly, což je s cyklistikou ve shodě.
ze s vyssim tlakem klesa odpor plati i v cyklistice. A ani s tou sirkou to neni jednoznacny. To, ze s sirkou nepatrne klesa odpor plati jen do urcity sirky a pri dodrzeni stejnyho tlaku.
Na hladkém povrchu má smysl vyšší tlak. Ale takové silnice, kde by byl zároveň rozumný provoz, tu teda skoro nemáme :-/
leda v jiznich Cechach, tam nastesti jsou a stale pribyvaji.
Mohu potvrdit!:-) Skoro na každém švihu, včetně dlouhých okruhů, zažiju opravdu jen zlomek špatného asfaltu. Proto hustím tubeless o krapet víc, než tady všude čtu, protože pocitově nemám moc rád tu žvejklou gumu pod sebou.-) A pohodlné to je pořád dobře a jede to myslím také dost dobře…
Tak proč jezdis vubec tubelless kdyz je foukas jako dušaky/latexy atd…
Protože je tak nefoukám:-) Jen jsem nepropadl low pressure mánii:-)
Jop. Před 2 týdny jsem zajel dvoukilo v Rakousku a podivoval se, že mají horší silnice než my. A po 16 tisících bez defektu jsem tam taky konečně píchnul, tady v JčK si člověk ani nezapíchá a proto furt vozím duše.
jo, ale bohuzel je to jen v jiznich Cechach. Jak clovek prejede hranici kraje, tak vystrizlivi. Oni to tam delaji jinak. Taky jsou tam nektery silnice ve spatnym stavu a trva to nekolik let, nez se rozhodnout pro opravu. Ta oprava je pak poradna, silnice dostane krasnej balenej asfalt. Penetrace se tam pouziva jen minimalne. Je to mnohem vetsi investice, ale dlouhodobe usetri za to vecny zaplatovani.
I to je pravda. Skoro vždy, když mě švih vyvedl k ceduli „Středočeský kraj“, tak tak jsem jen koulel očima.
Mě se v Středočeském kraji osvědčila 48 mm pneu lehce pod dva bary
Silnice kolikrát horší než pěšině v lese
Ano, středočeský kraj je peklo. Posledních pár let se to ale začíná viditelně zlepšovat, ne některých silnicích 3. třídy je krásný nový asfalt, možná se teď na hejtmanství méně krade ;)
Já si naopak myslím, že konečně přišli na to, že se u rekonstrukcí silnic dá krást mnohem lépe:-)
Takže win-win? :)
To plati jen u rovneho a hladkeho povrchu. Na hrubem rozbitem povrchu je prave s nizsim tlakem odpor nizsi.
A právě u auta to takhle není. Tam i na hodně hrubozrným asfaltu máš menší spotřebu s přehuštěnejma gumama.
Takže to asi nebude odpor valeni, ale něco jinýho, co se za to schovává.
Auto taky nemá 100kg ale 1,5t. Takže ty nerovnosti které ti na přefoukaném kole nadzvednou kolo, což vede ke ztrátám, jsou s mnohem větší četností pohlcovány deformací dezénu. Stejně pak působí velký rozdíl v odpružené/neodpružené hmotě, zvlášť pak ve vyšších rychlostech. Auto (a stejně tak i kolu bližší motorka) si mnohem lépe drží rychlost než právě kolo.
Ještě dodám že auta mnohonásobně širší pneumatiky než silniční kola, takže pokud by jsi chtěl srovnávat efekt hrubozrnného asfaltu na auto, musel by vypadat jako typická silnice 3ti třídy po zimně, a tam už rozdíl na převýšených gumách poznáš i v autě, i když stále hlavně na pohodlí, protože u auta je rozdíl ve valivém odporu poměrně zanedbatelná část celkových ztrát.
Hele, a nebude to u auta podobně jako u celopéra?
Prostě se to odskakování pohltí pružením spolu s tlumením?
Vždyť celej ten humbuk u kol, kterej se schovává za valivej odpor je vlastně zvýšený výdej energie jezdce na tlumení vibrací těla – chvění tělních tekutin.
Takže když ty vibrace z větší části pohltí širší a méně nahuštěný pláště, tak se pak uspoří energie na potlačování vibrací těla, která je asi větší, než nárůst valivýho odporu méně nahuštěnýho pláště.
Fajn kalkulátor, díky za něj.
jen pro pobavení:
jsem tam dal svou aktuální váhu /130/a silničku co jsem měl kolem 1995. /gumy25*622/ ráfky 18*622 → vyšly mi tlaky přez 7 atmosfér :-) No, to jsem vlastně moc blbě nehustil :-) na těch mých 10 atm.
V roce 1995 se foukalo co byla schopna natlačit pumpa a svaly.
Konstrukce současných plášťů+širší ráfky to výrazně změnily.
To je pokrok :-)
Já nechápu, že se na širší pláště přišlo až po tolika letech, 23 pláště mi přišly na prd vždycky, ale tenkrát se nevešly do čelistí někdy ani 25. Kotoučové brzdy nevyřešily jen problém brzdění na mokru, ale hlavně průchody 28 a víc.
Československý Favorit obouvaly pláště šířky 32mm a to už hodně dávno.
A taky se jezdily nízký tlaky, páč tehdejší gumy ani větší nedávaly.
to nebyly zavodni kola.
Na Favoritech se závodilo nejenom běžně, ale vcelku výhradně. Vono nic jinýho nebylo.
A ostatně, i ten Favorit se sháněl velmi obtížně.
Na galuskách byla kola jen na poukaz do oddílů.
S italskejma součástkama jen pro hrstku vyvolených.
Galusky myslíš úzké pláště nebo opravgu galdy?
Pláště v žádné šířce prostě nikdy nejsou galusky.
K tomu snad netřeba nic dodávat.
ne, jsou to tzv. pologalusky :-)
Z konstrukčního hlediska nic takovýho neexistuje.
Jooooooooo to jsem chtěl napsat, pokud to bylo míň než 23, byla to pologaluska, i když to byl plášť :-))
zaužívaný název pro pláště 622*25 byl opravdu „pologalusky“
Pak jsem se setkal i s plášti 630*23
Zaužívaný, ale nesprávný.
vzal jsi mi to z úst…
Vážně? Žil jsem od dětství v omylu! Co ještě zjistím?
hlavně se neptej na ježíška…
Zlej Cibi, zlej :-))
Musis byt v omylu ve vice vecech, protoze dirou leze kocka :-D
To vysvětli všem, co říkají galuska všemu, co je silniční plášť.
Problém v komunikaci mezi lidma je v tom, že i když říkají totéž, tak každej myslí něco jinýho.
Jediný řešení je dodržovat správný pojmosloví a znát jeho význam.
Do dnes nevím jak se to stalo,ale někdy kolem roku 1972 mě rodiče sehnali ,,fáčko,,na galuskách za 1500kč v Litovli.
Žádný poukaz teta ale neměli.
Za nějaké protislužby a úplatky se dalo sehnat skoro vše.
Já si ho v těch letech na galuskách pamatuju za 2100,–Kč.
Za 1500,–Kč byl s dvojtácem a pětikolečkem, s hliníkovejma ráfkama ale na pláštích.
tech 23 mm byla kdysi spis horni hranice. co bys pak rikal treba na 19 mm.
Řekl bych, že jsem rád, že jsem nejezdil na ocelovém favoritu a nezažil socialismus :)
Ty 23 se vozily ještě dost nedávno, v době kdy já už dávno měl 28, smál se silničkářům, kteří nacpali 25 do žiletky, a pak se jim na soustředění v teple nafoukla a sekla v čelistních.
S 18 mm rafky a 25 mm plasti jsi byl tenkrat vizionar.
ráfky Bayer, pláště Michelin, kevlarové…
Když jsem kolegovi řekl kolik mě stály ty pláště říkal, že on za to obul celé auto :-)
edit:
:-) tak těsně vedle, ty ráfky byly asi užší. má paměť má bohužel hlas jen poradní :-(
mne to prislo hned divny. Jeste 10 let potom jsem mel na tehdy novem MTB kole 17 mm rafky.
no, mám pocit (radši už nepíšu pamatuji si) že Vittoria pláště byly i 19*622
Michelin taky a možná dokonce 18, ale už je to hodně dávno, co jsem je vozil.
Byly úplně hladký a díky svý šířce skvělý na mokru.
Jo s kevlarovou patkou to kolem roku 1992 stalo úpony nesmysl
Jo, byly. Taky jsem je jezdil. Dokonce jsem měl i plášť 18–622, už nevím přesně co to bylo za značku. Jestli Michelin nebo Continental. Dal jsem ho na předek a jel s tím Rampušáka. Po dojezdu jsem pak měl problém se vůbec najíst, jak jsem měl vyklepané ruce.
Jestli máš rád kalkulátory, tak tady je jeden, který počítá s reálnou šíří pláště (sram ji počítá ze šíře ráfku a popisu na plášti)
https://silca.cc/…e-calculator?…
a jeden přímo od výrobce plášťů
Jsem rad, ze moje plaste zadny minimalni tlak neuvadeji, se svyma 4 bar na 28 mm plasti nic neporusuju a jsem v klidu.