Jedno nebo dvojprevodnik na gravel - nebude 40:10 malo?

43 nepřečtených
  • texis

    Dobry den,

    jako amatersky cyklista stredniho veku zvazuji koupi gravelu, jakozto univerzalniho kola „skoro na vse“ :)

    Mam zkusenosti pouze s postarsim horskym kolem s klasickymi prevody 3×8 tak bych potreboval poradit. Hodne se mi libi posledni model CTM KOYUK 3.0 2024 s jed­noprevodnikem a 1×12 kazetou, nepocitam ze bych jezdil nejake velke kopce, spis rovinky, cyklostezky, polni cesty a tak nevim zda ten nejtezsi prevod 40:10 bude stacit, napr. oproti druhemu kandidatu GT Grade Comp, ktere ma dvojprevodnik a nejtezsi pak vychazi 48:11 ?

    Dekuji

    TC

    0 0
    • Hnoj  

      Otázka zní: Málo na co? Jezdit po silnici s větrem v zádech 40kmh? Asi jo. Jezdit tak nějak normálně na klid po rovině kolem těch 25kmh a užívat si to? Tak to bude většinu času akorát.

      10 0
    • nomecz  

      rozdil prevodoveho pomeru je pouze 0,36 takze je to spis o osobnich preferencich, za me na gravela kvuli jednoduchosti a udrzbe urcite jednoplacka

      3 1
    • MirosPikos  

      Nejlepší vyzkoušet. Má to svý pro a proti. V sobotu jsem jel okruh přes Lipno (190km, průměrná nad 25km s nějakým couráním po zázemí Blindura, nastoupáno lehce přes 2000m). Jel se mnou kolega na Tarmac SL8, tedy celkem raketa. Absence těžších převodů ani hrubšího odstupňování mi až tak nevadila. Víc mi vadily pláště. Thundero 40C proti Continental GP5000 28c. Takže pokud chceš jezdit rovinatý terén, nebál bych se 1×12. Já tam mám vzadu 10–44 a vepředu asi 40.

      2 2
    • Tomcat  

      Pane Lorenc uvezu to ?…

      Spočítejte si to , lépe řečeno naklikejte si co máte a po čem koukáte a porovnejte si to.

      https://www.gear-calculator.com/?…

      1 0
    • TK75  

      40:10 je tezkej převod az az..klidně 38:10

      40:11 i to jde…ale už ses kousek od hrany

      3 0
      • Melvin  

        Teď vozím 40:11 a je to jak říkáš ta hrana. Ale pro člověka co nejezdí závody to bude stačit, pokud umí šlapat. Ono stejně těch situací, kdy člověk jede na gravelu 45–50km/h a zároveň šlape není zas tak moc.

        1 0
        • mr.antik  

          na silnici 46/11 se dá, kromě přišlapávání ve sjezdech (kde je stejně efektivnější už zalehnout), takže 40/10 si dovedu představit v pohodě. Na lehké straně to bude horší, ale pro původního tazatele asi v pohodě.

          1 0
    • kandik psi zub  

      jako obtloustlymu tulakovi mi 4:1 staci, a to na 650b, cili klidne 38:10. Ale pohlidal bych si abys mel dost lehkej prevod na druhy strane – jestli mas nejaky typicky kopce, tak bych radsi pustil jeste vic do lehka.

      0 0
      • nomecz  

        40*51 na jednoplalcce vs 32*34 na dvouplalcce , myslim ze neni co resit

        1 0
    • Elektronik743  

      Pokud máš strach, že ti 40×10 nebude na rovině stačit, tak si to hoď do kalkulátoru sem a uvidíš podle kadence.https://www­.bikecalc.com/ar­chives/cadences-at-speed.html

      Dobrá rada je naučit se šlapat roviny na 85–100 otáček, kromě zdravotních benefitů se na rovinkách na nejtěžší 3 převody nedostaneš a zůstanou ti do sjezdu. :)

      Jinak za sebe volím jednoplacku 42/44, ne kvůli nejtěžšímu převodu, ale pro delší ježdění na asfaltu a rovinách je pro mne příjemnější.

      1 1
    • Kos_CZ  

      Když jsem jel naposledy závod Okolo republiky tak to bylo prakticky tak, že ti s jednopřevodníkem nestíhali z kopce, ale jinak tam nebyl rozdíl…

      2 0
    • jIrI___  

      Na 40×10 jsem schopen ušlapat maximálně nějakých 38 km/h, pak už je na můj vkus kadence příliš vysoká. Pro mě osobně to je víc než dostatečné, ten 10z pastorek řadím spíše výjimečně, ale pro hodně lidí to může být málo. Zvlášť pokud občas jezdíš i ve skupině na asfaltu po nějakých mírně zvlněných silnicích.

      2 2
      • Melvin  

        To je podle kalkulátoru kadence kolem 75 ot. To je dost málo na to, že to je tvé „maximum“.

        1 0
      • Kysky  

        38km/h v pohodě točím i na biku s 32×10.

        Na gravel je 40z vpředu prakticky ideál

        1 1
      • mr.antik  

        podle mě záleží co je za pastorek na druhém nejtěžším.....11z ok, ale 12 už blbý.

        0 0
        • Vrci  

          Ano do 14z , nebo lépe 15z, by to mělo být po jednom.

          0 0
          • Jan D.  

            Ekar to má pěkně od 9 do 14 po jednom.

            9–36 (9–10–11–12–13–14–16–18–20–23–27–31–36)

            9–42 (9–10–11–12–13–14–16–18–21–25–30–36–42)

            1 0
    • Vrci  

      Mám 42 × 10 a stačí to i do svižných sjezdů. Pokud bys po čase zjistil, že potřebuješ víc, tak vyměnit převodník není velká investice.

      1 0
    • jonti  

      Ideální je na běžné „pracovní“ Z2 tempo na roviny řadit třetí pastorek, to bude 14z, na těch menších to není ono a taky se rychleji sjedou. Proto bych určitě nahodil větší převodník.

      0 0
      • Vrci  

        Co je to proboha za kazetu? 10 – 12 – 14 (skoky po dvou) měl favorit na pětikolečku. A možná i ten měl jemnější odstupňování.

        0 1
        • jIrI___  

          Třeba Sram XS-1295.

          0 0
        • oddie  

          10 ani 12 favorit na pětikolečku opravdu neměl, ani ve vlhkém snu.

          2 0
          • Vrci  

            Šlo mi hlavně o to odstupňování, což jsem doplnil. Mít na silnici, kde gravel tráví také dost času, tenhle začátek je vše, jen ne ideální.

            1 0
            • oddie  

              To je jaksi záležitost toho, zda daný uživatel preferuje jemnější odstupňování, NEBO rozsah. Vybrat si může každý doslova co hrdlo ráčí, ale z principu nemůže mít oboje najednou. 10–12–14 je klasická kazeta na MTB, končící velkým pastorkem 50–52z, ten kdo takto velký pastorek na gravelu nepotřebuje, zvolí kazetu se skoky po jednom zubu na malých. Nic zásadního k řešení.

              1 0
              • kandik psi zub  

                ale z principu nemůže mít oboje najednou

                Ale muze :)

                0 0
                • oddie  

                  OK tedy, výše zmiňoval 1×12. To říkám furt, že pořádný rozsah s rozumnými skoky bude až od 1×13 min. :)

                  0 0
                  • kandik psi zub  

                    za me je velka skoda, ze neudelali RED XPLR 10–50. Zacatek 10,11,12,14 to by byl totalni ideal verim pro velkou majoritu pouziti. Pze to je celkem fajn i na bajka.

                    0 0
                • jIrI___  

                  Jaký se na tom vozí řetěz?

                  0 0
                  • kandik psi zub  

                    zkousel jsem Ekar a Eagle myslim. Momentalne je to u ledu, ale jeste to vzkrisim. 9–48 ve 14 kvaltech, huehue

                    0 0
                • kandik psi zub  

                  a teda @Vrci

                  ono kdyz se na to divas z silnicarskyho vysvihanyho pohledu tak muze bejt 10–12–14 ridky. Ale treba moje zkusenost je takova, ze na to co jezdim nejaky toulavy okresky pod prumer 25kmh je mozna tech 10–12 znat, ale ten nejtezsi radis stejne jen jako prislapavac z kopce – a jinak jsou ty prevody nahusto spis otravny ve vysledku. A tazatel myslim taky neprahne po nejakym exaktnim vykonnostnim slapani.....

                  0 0
                  • oddie  

                    Mám to podobně, kdysi jsem dával 3×10 místo 3×9 jen kvůli skoku 17–19 místo 17–20, který mi vadil, když jsem jezdil orienťáky. Dneska jezdím na výlety sice stále ještě s desítkou (byť už jen 2×10), ale když jsem vyrazil s dětma na kochačku s 1×11 s 11–50z, už mi to nějak ani nepřišlo…

                    0 0
                    • Greyhound  

                      Od určitého okamžiku má smysl řešit pouze nejlehčí převod. Zacinal jsem na 53/39×11–25 a teď mám 43/30 10/33 na silničním kole, protože zatímco těch 30/33 si tam rád hodím tak se mi ještě nestalo, že by mi 43/10 nestačilo. A to ani na vyjížďkách s lidma co bych je označil jako velmi zdatné silnicare – stačí pak zalehnout. Takže 40/10 na gravel víc než dost.

                      1 0
                      • oddie  

                        Je to tak, poté co jsme ořezali nejtěžší převody jsem ženské nadělil "na zkoušku " 1×12, což dlouho odmítala, a je nadšená. Nejtěžší převod oželela prakticky hned. 5 let zpátky trojtác s 40/11, dva roky zpátky dvojtác s 36/11 a na zkoušku stačilo i 32/11… až dojdou nová kola s ms ořechem, dostane 30/10 a jako bonus ještě o chlup lehčí ten nejlehčí. Ale uznávám, my nejsme gravelisti, jen kochací výletníci.

                        0 0
                  • Vrci  

                    Ona by tam ta ani 10 být nemusela. Stačilo by 11–12–13–14 a pak už třeba s přimhouřeným okem 16. Nahoře pak už vyprošťovák klidně s většími skoky a k tomu přiměřeně velký převodník. Jezdil jsem na silnici 10s 11–25 a dalo se to, ale vracet bych se k tomu už nechtěl.

                    Jako ideální univerzální kazeta se mi dnes jeví 13s GT:10–48 (10–11–12–13–14–16–18–21–25–30–36–42–48). K tomu podle výkonosti a obvyklých tras 38 – 42 a je tam vše.

                    1 0
    • Charles2k  

      40:10 je na gravel v pohodě

      1 0
      • detoxy  

        Jezdím 40/11. I to je v pohodě. Jezdil jsem i 36/11, to už tedy trochu omezovalo, ale pořád méně, než když chybí lehký převod.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.