Doporučení univerzálního kola pro víkendové vyjížďky

61 nepřečtených
  • LenKolo

    Dobrý den,

    ráda bych poprosila o doporučení vhodného kola pro občasné vyjížďky, převážně po zpevněných cestách, cyklostezkách, občas krátce silnice. Jsem žena, 162cm, 45+, dosud jsem víceméně nejezdila a nyní bych si ráda pořídila kvalitní kolo, abych mohla o víkendu vyrazit se synem do přírody a když nám to půjde, tak třeba v létě do Alp. Potřebuju spolehlivé kolo, které zvládne jak rovinku, tak jízdu do kopce, aniž bych druhý den odpadla.

    Velikost asi S, kola 29 (i když jsem četla, že na menší výšku jsou praktičtější 27.5)

    Procházela jsem nabídku a velmi mě oslovily tyto modely. Dalo by se říci, který je pro mé potřeby vhodnější?

    Scott Aspect 940 orange https://www.endorphinrepublic.cz/…-kolo/290223?…

    PELLS Razzer 1 Petrol Blue https://www.mojekolo.cz/…trol-blue-s/

    PELLS Crono 2 Blue https://www.mojekolo.cz/…rono-2-blue/

    Superior XC 859 Gloss Grey/Orange https://www.koloshop.cz/…e-kolo/70878?…

    Předem děkuji

    1 1
    • scalar  

      S kterýmkoliv z těchto kol bych v Alpách druhý den odpadl.

      2 0
    • Smejči  

      Ahoj, píšeš: …„občasné vyjížďky, převážně po zpevněných cestách, cyklostezkách, občas krátce silnice“. Z tohoto důvodu bych volil spíš gravel než horské.

      Pokud trváš na horském, co toto: https://www.decathlon.cz/…_/R-p-337291?… ?

      0 6
      • scalar  

        Tak ještě Azmir a full 130/130 :-)

        5 0
        • Azmir  

          Hele a nechceš jí rovnou napsat zprávu, že ji kolo složíš? Stejně to je jediný důvod, proč tu si. Žádná rada ani odkaz z tebe nevylezl.

          1 1
          • scalar  

            To fakt nechci.

            0 1
            • Azmir  

              Tak proč tu teda si? Poradit nechceš a doporučení na kolo taky nedáš.

              1 4
              • scalar  

                Proč dávat doporučení na nějaká random kola. Stačí tu projít pár stejných vláken a paní bud vědět, na co se zaměřit:

                • hmotnost kola (13,5 kg bez pedálů je špatně)
                • převody (1×12, ten jeden převod oproti 1×11 se hodí, pro ženu třeba menší převodník a lehký převod navíc)
                • brzdy Deore a výš, se servem na páčkách
                • vidlice (vzduchová, alu vnitřní nohy, ne ocelové)
                • záplety a obutí (v této cenové relaci si nemůže moc vyskakovat, ale aby tam nebyly 2,5 kg záplety a kilové pláště)
                • geometrie a velikost a vlastně i průměr kol (to beru jako samozřejmost, že si musí pár kol zkusit, aby věděla, co vlastně hledá)
                9 0
                • oddie  

                  Akorát mám pocit, že neco takového se koupí leda na bazaru, kór za tu cenu…

                  0 1
                • BB  

                  tohle je dobře a teď někdo musí najít kolo, které to v rámci cenového limitu splňuje a paní to naservírovat, sama to asi nedokáže

                  3 0
                  • oddie  

                    Skoro bych i řekl, že tohle všechno do 25tis nenajde nikdo. Viz níže jeden odkaz za 28tis na těžkou mrchu s 1×11 a brzdami bez servo wave…

                    0 0
                  • Georrge  

                    Takove kolo v danem rozpoctu asi neexistuje, takze i cele BF se dost zapoti aby ho nekdo nasel, sama pani nema vubec sanci.

                    • Brzdy se servem nejsou potreba.
                    • Funkcni vidlice se na kolech do 25k temer nevyskytuji.
                    • hmotnost bude problem vzdy, i mnohem drazsi kola na tom byvaji spatne.
                    • urcit hmotnost zapletu je kolikrat nerealne a u levnych kol je to vse dost podobne.
                    • 1×12 bude rarita, takze klidne 1×11.
                    0 4
        • Cyklofanatic  

          :-D

          0 0
      • xtonda  

        Tak záleží, jestli cyklostezkou myslí skutečně stezky pro (chodece a) cyklisty, tedy většinou asfalt nebo cykloturistické trasy, kde je ten povrch hodně různý. Pokud je to první případ, tak pokud by nevadily berany, tak gravel ano, pokud druhý případ, tak gravel spíš ne.

        1 0
    • Slavik  

      nyní bych si ráda pořídila kvalitní kolo , abych mohla o víkendu vyrazit se synem do přírody a když nám to půjde, tak třeba v létě do Alp. Potřebuju spolehlivé kolo , které zvládne jak rovinku, tak jízdu do kopce, aniž bych druhý den odpadla.

      Jako za 13tisíc? :-)

      0 0
      • LenKolo  

        Zatím se rozhlížím, co je v jaké cenové kategorii k dispozici. Uváděla jsem kolo za 24tis, a to už mi přijde dost, na to že nevím jak moc mě to chytne. Zatím plánuju víkendovky po ČR a dál se příp. uvidí.

        0 0
      • Smejči  

        Moje ségra jezdí rekreačně na kole za 14tis 8 let. Každé kolo se dá jet.

        0 4
    • l-e-t-o  

      Doporučil bych se podívat po bazarech. Nemusíš kupovat nové kolo. Ve tvé cenové relaci se můžou najít hezké kousky, které by nové stály víc.

      3 1
      • Tatut  

        A kdo neznalému nováčkovi zkontroluje že nekoupil zajíce v pytli?

        3 0
    • Tomcat  
      • při 162cm mít 27,5 kola mužete a nemusíte
      • uvedené kola kvalitní… … no jsou jen dostatečné.
      • myslím že by jste mohla kouknout i po dost zmenšující se kategorii trekové kolo.

      A nebo něco jako https://qayron.com/…kii-3-silver ?

      0 3
      • scalar  

        V jednom příspěvku jako varianty trekové kolo a 29" MTB s 120mm zdvihem a 2,35" gumama?

        0 0
        • Tomcat  

          Možné řešení , některý 29 kola jsou jen v Mku a S je už 27,5 . Z toho co paní napsala a že je skoro jaro nic tady geniálního asi nevymyslíme.

          0 0
    • Azmir  

      Dal se sehnat za 12 990 Kč, ale už nikde není v tvojí velikosti. Za 15k na občasné vyjíždky asi bohatě postačí https://www.kubasport.cz/…e-black-2023 popřípadě asi lepší varianta, ale je třeba počítat dopravu https://www.bike-discount.de/…r-lady-8.0-3

      0 1
    • xtonda  

      Mě jako fajn kolo pro drobnější ženy přijde juniorský Author Ultrasonic, tedy loňský/předloňský ročník, snad s tou hmotností 11,5 kg nekecají.

      https://www.bikepuzzle.cz/…-e154898.htm

      Případně by se daly vyměnit kliky za kratší a případně i menší převodník aby to bylo lepší do těch Alp.

      Letošní ročník už je jiný a přijde mi to jako zhoršení.

      0 3
    • Muron  

      Paní Lenko,

      koukám, že jste se nic pořádného nedozvěděla, nikdo Vám pořádně neporadil, jen se Vám vysmáli a vzájemně se pouráželi.

      Podle toho, co jste uvedla, jste na hranici (a) svižného horského kola (zahrnuje-li ta vaše příroda i komunikace vytvořené samovolně jejich uživateli typu cyklista, hajnej nebo spárkatá zvěř)

      nebo (b) kola primárně stavěného na cesty vytvořené člověkem pověřeným výstavbou komunikaci, což jsou kategorie cross, gravel a silniční kola, která hned z výběru vyřadíme, protože předpokládají výskyt asfaltérů s válcem při stavbě komunikace.

      S Vaším dovolením se odpíchnu od Vašeho předvýběru. Jsou tam dvě těžká historická MTB s pružinovou vidlicí a pohonem 2×9, která byste sehnala i pod 10tis., kdyby se Vám poštěstilo (mně na podzim ano a o něco lepší kolo jsem pořídil synovi na ježdění do Lidla za 8299 Kč). S nimi byste asi po Alpách nezatoužila a rovnou je vyřadím.

      Dále tam máte dva pelce; Razer je MTB s vesměs základním osazením a nejasnou specifikací pohonu 1×12 (v popisu je sram NX/SX, v technické specifikaci Shimano Deore M6100, tak buď jsem blbej já nebo voni..). To se s odřenýma gripama dá zařadit do (a) s tím, že kvalitnější kolo seženete levněji. Namátkou: https://www.moolbike.cz/…ova-fialova/ a šlo by to i lépe a ještě levněji.

      Do b) spadá ten Crono, což je klasický cross patřící koncepčně ještě do minulého tisíciletí, na který dali Cues (asi 2×9, i když tam někde píšou 3×9) a nejzákladnější brzdy a náboje od shimana (stejné brzy má ostatně i ten Razer a Vám by asi stačily, pokud Vás vyloženě netrápí BMI) a chtějí za to nekřesťanské peníze.

      Srovnatelný cross seženete hluboko pod 15 tis. Do této kategorie patří také modernější verze crossů s karbonovou vidlicí a „sportovnějším“ posedem, jako třeba https://www.kola-radotin.cz/…a-blood-fade (to, že na něj odkazuji neznamená, že doporučuji).

      Do (b) lze zařadit také zmiňované gravely, které někteří výrobci dělají i s rovnými řidítky. Gravely jsou svižnější a dražší, protože jsou stále ještě módní. Na silničních sadách (kromě GRX a asi ještě něčeho, nevím, nesleduji) a ty levnější s mechanickými brzdami.

      Je na Vás, abyste si vozkoušela, co Vám lépe vyhovuje a rozhodla se, zda je Vašemu naturelu a preferencím bližší (a) či (b). Klidně sem pak napište, co Vás oslovilo a zdejší odborníci rozpoutají druhé kolo posměchu a urážek. Nicméně tomu rozumí a poradí určitě dobře.

      Předem děkuji za palec nahoru, protože jsem si s tímto elaborátem dal kus poctivé práce.

      20 4
      • Cabasekxxx  

        Palec si zasloužíš. Vyčerpávající odpověď :-)

        3 0
      • Tatut  

        To neni AI?

        1 0
      • hnizdo  

        Je škoda, že lidé co tomuhle dali mínus zapomněli napsat proč…

        2 1
      • LenKolo  

        Dobrý den, 

        díky moc za detailnější informace. Řekla bych, že zprvu budu spadat spíše do kategorie b) (cyklostezky v okolí, lehké štěrkové cesty) a postupně se budu přesouvat do kategorie a), když to půjde dobře a budu si na kole věřit. Zmíněná kola vypadají dobře, jen to první by asi na začátek bylo až moc a nevím jestli by mě od pravidelného ježdění kvůli vyšší námaze na asfaltu třeba neodrazovalo. Trek vypadá pěkně, podívala jsem se na celkovou nabídku a oslovilo mě ještě toto kolo, které se zdá být takovým kompromisem https://www.kola-radotin.cz/…n-5-hex-blue (ale má tedy menší kola). Vím, že kolo chce vidět a vyzkoušet, zkusím se podívat po kamenných prodejnách, příp. navštívím veletrh For Bikes, i když tam tuším spíše nabídku ebiků.

        0 0
        • Jenda  

          Upřímně, 27,5 je v podstatě mrtvej rozměr, na tvých 160+ ber radši 29"

          Pevná vidle – to tě jakožto hoby cyklistku odradí od jakýhokoliv terénu.

          Za ty peníze je to osazený fakt mizerně. Mnozí mě tu asi ukamenujou, ale na rekreační ježdění bych hmotnost kola až tak extra neřešil, stejně na to dost možná navěsíš kde jaký brašničky a pod. Daleko důležitější je kvalita osazení jako celku, abys nemusela pořád vše nechávat seřizovat. Leze to do peněz a zabírá čas.

          Za mě něco na úrovni deore, případně SLX a soustředit se na lepší vidlici (lehčí a funkční) a slušný brzdy.

          No a jsme zas u toho – protože tomu rekreační cyklisti moc nerozumí a vidlice je nezanedbatelná část cena kola, tak výrobci kolo osadí klidně XT hazkou (ta je dobře vidět) a zbytek je o 2–3 sady níže a k tomu těžkou a polofunkční vidlici, protože je na ní napsáno Rock Shox nebo FOX a ten hobík už netuší co je to za řadu a jak je či není funkční.

          Takže, napiš tomu Scalarovi :-D

          1 0
          • oddie  

            Úplně tak nesouzním s tím, že bych hmotnost neřešil. Z mé zkušenosti se hmotnost teda pozná dost. I jen na obyčejných výletech. Že se na to navěsí voda a brašničky je mimo, to se navěsí v obou případech a to těžké je pak ještě těžší.

            Moje ženská, když jsme spolu začínali, měla přes 14kg Scotta, že jí to „stačí“ a lepší „nepotřebuje“. Naštěstí ho asi po půl roce nechala přes noc v zaparkovaném autě a Scott zmizel… je blbý napsat naštěstí, ale byl to impuls k posunu. Narychlo jsem koupil rám Force Bellona, maajkee mi vypletl rozumně lehké BlackJacky, hodil jsem k tomu Markhor vidli a výsledkem bylo kolo o 2,5kg lehčí – a na ten posun, který v ježdění nastal, jsem jen zíral.

            Další posun bohužel nastal za pár let, když přes má varování nechávala kolo v kočárkárně, že ho nebude tahat do patra a že má dva zámky. Takže i Bellona nakonec zmizela a nyní má čínský 29" karbon s Axonem a věcmi co jsem doma posbíral, má to pod 12kg nevím ani přesně kolik. Tohle už doufám nikde nechávat nebude. Ale kdyby náhodou, v krámě bych jí kolo fakt nevybral…

            2 1
            • gerrard  

              Tak koupit kolo v krame to by ti tvoje cest vetesnika doufam nedovolila. :) Taky kola skladam. Clovek tam ma co chce a zameri se na dulezite veci.

              0 0
              • oddie  

                Čest vetešníka :D ale asi dovolila, dokonce jsem sám zrovna nedávno koketovat nad tím Trance za polovic, co postoval vedle Azmir, ale nakonec jsem odolal a nechal si toho starého. Takže bych i klidně koupil, ale to, na čem jezdíme se rozumně koupit nedá, nebo za šílenou pálku a stejně k předělání. BTW třeba solidní lehká kola nebyla ani na Epicu, co stál předchozího majitele 120tis…

                2 0
        • Muron  

          Myslím, že na to jdete dobře od lesa a určitě nevyberete špatně.

          Odkazovaného Treka málem koupil můj bratr pro svou ženu, moji švagrovou. Nakonec se rozhodl jinak a protože na rozdíl ode mne není konzerva, pořídil jí kaňona s řemenem a planetovou přehazovačkou. Což její potřeby, podobně jako i odkazovaný Trek, v zásadě saturuje, protože bude jezdit hlavně s dětmi na cyklostezce podél vody. Ale kdyby chtěla někdy vyjet do kopců nad vodami, hořce zapláče, že nevzala mnou tehdy doporučované, levnější a lépe osazené kolo na 17" rámu Maxbike od Ing. Skalky z Lípí.

          Proto si Vás dovolím upozornit na limity velkého jednopřevodníku se 40 zuby, se kterým to na nejmenším pastorku vzadu docela pojede, ale na krpály je převod 40–46 poměrně těžký. Šel by nahradit menším převodníkem, třeba 36 nebo 34z (ještě menší raději ne, to s 27,5 koly bude hrozně pomalé – 32 má žena a při únosné kadenci z toho 30 km/h skoro nevytáhnu). Tím se prosimvás nenechte odradit od jednopřevodníku ortodoxním trojplackářem, který k tomu má své specifické důvody. Ale je dobré možnosti převodů vybraného kola neopomenout.

          0 1
    • Daf  

      Ahoj, nepřemýšlela jsi o gravelu? Podle mě dnešní horská kola nejsou tak univerzální, jako bývala dřív (převody, šířka řídítek, objemné pláště). Zkrátka jet po cyklostezce na o 3 kg lehčím kole s užšími plášti a řídítky, co mají mnohem víc možností úchopu, je úplně jinej rozdíl ;) Zkusil bych hledat něco zánovního na bazaru, čímž se dá ušetřit třeba i 10K a mít pořád v podstatě nové kolo.

      1 7
      • xtonda  

        Gravel mají stále většinou pevné vidlice, takže je to na nerovný povrch o dost horší než MTB i 20 let staré. A pak ty berany, hydraulické páky jsou několik tisíc navíc a obecně pro intenzivní brždění je potřeba přehmátnout do spodního úchopu, což nějaký čas trvá a jezdec je v této pozici náchylnější na přelet přes řidítka, nikdy jsem popularitu beranů nepochopil, kdysi na favoritu po tátovi mě právě ta dlouhá doba než jsem schopen začít brzdit stála pár krizovek, to dává smysl sna jen na závodění na silnici.

        2 2
    • gerrard  

      Tuto větu mně prosím vysvětli: „Podle mě dnešní horská kola nejsou tak univerzální, jako bývala dřív (převody, šířka řídítek, objemné pláště).“ Naprosto netuším co si pod tím mám představit a už vůbec ne v porovnání s gravelem.

      2 0
      • scalar  

        Je to přesně naopak. V dnešní době je u horských kol obrovská voba v průměru kol, zdvihu vidlice, geometrie rámu, převodech, obutí (tady je i přínos gravelů v kvalitních pláštích 45 – 50 mm).

        3 0
        • Alojs01  

          V prevodech moc volba neni. Do ramu se vejde vetsinou prevodnik max 36z. Takze pokud je nekdo silovy typ a toci nizke otacky, bude u asfaltovych presunu tocit posledni 3 pastorky.

          A volba u prumeru kol u drazsich modelu neni zadna. 29"

          0 0
          • Pepa Hrabačov  

            Mám 34 z . Nemám žádný problém a Z kopce si rád odpočinu bez šlapání :-)

            0 0
          • xtonda  

            A co teprv rámy, kam se dá dát přesmykač, ne každý touží po rozsahově omezeném 1×12

            3 0
      • Daf  

        Nechci aby to vypadalo, že tvrdím že dřív byla ta kola lepší. To říkám hned na úvod. Dřív jsi mohl mít na MTB posed skoro jako na silničce (užší a nižší řízení). MTB bylo často lepší univerzál, než kdysi populární trekking a krosová kola. Dnes máš na MTB úplně jiný posed. 29" kola a vyšší zdvihy na vidlicích zvedly řízení tak, že se se na těchto kolech sedí mnohem vzpřímeněji. Řídítka máš navíc v podstatě o 20cm širší a ještě k tomu 2.3" pláště se vzorkem. Zkrátka to jsou věci, které mají své opodstatnění pro technické ježdění v terénu. No a teď si tohle kupují lidi co s tím jezdí po cyklostezkách podél řek. Z velké části jen proto, že mají strach ze silničních řídítek :)

        0 2
        • Muron  

          Dřív bylo VŠECHNO lepší a hlavně svět byl v pořádku ;-). MTB z devadesátek bylo univerzál ve smyslu kolo pro všechno, včetně jezdění po městě na kočičích hlavách, motání se mezi čokly na cyklostezkách, převážení v metru atd. 26' kolo se vešlo do socialistických stojanů a převody 3×6/7/8/9 zajistily vše od svižné jízdy po asfaltu po šplhání (teda ne s vícekolečkem 14–28, ale tam to zachraňoval 48z převodník)..

          Taky si do centra Prahy nejraději beru 26' oceláče. Ale paní Lenka neshání kolo na nákupy nebo dojíždění na nádraží.

          1 0
          • Daf  

            No proto jsem taky doporučuji gravela. Protože zažitá představa, že MTB je super univerzál, už podle mě neplatí. Vývoj posunul MTB víc do terénu a gravel se stal ten univerzál, který nahradil těžká trekingová kola. Jak jsem již zmínil většina lidí si stejně koupí MTB, protože, aniž je někdy vyzkoušela, tak zahnutá řídítka nechce.

            1 1
            • Muron  

              No já nevim. Vývoj spíš rozšířil kategorie MTB od cyklostezkových kochacích speciálů až po enduro, downhill atd. a každý soudruh/soudružka si vybere podle svého gusta.

              Samozřejmě je to ovlivněno módními vlnami a teď spíš pozoruji, že se trendy posunuly od zápasníků s větrem na Baťově kanálu sedících v pozici chopperového jezdce na fullu s metr širokými řidítky a 2,50 plášti směrem ke gravelistům kodrcajícím se na svém super univerzálním kole po skalách, kam se bojí i kamzík, .

              0 0
        • gerrard  

          Šířka řídítek a plášťů, nastavení posedu. To jsou všechno věci co dokážeš ovlivnit a nastavit. Tam nikde není problém. Je to jenom na tobě jaké řídítka a pláště si na kolo dáš a jak si poladíš posed. A jestli ti je smutno po starých kolech, tak se na nich projeď ono tě to pak přejde. :)

          1 1
          • Daf  

            Já náhodou takové kolo mám a baví mě na něm jezdi. A i bedna se na něm dá občas zajet ;)

            0 0
      • Tomcat  

        Vysvětlil bych to jako bourání tradičního modelu, který měli lidi po desítku let zažité. Smazalo to rozdíly o který se některý lidi opíraly . Bohužel to byla primárně technologický vývoj , který má důsledek, že někde někomu zkazí nejen den, když mu natrhne pr… na tom „těžkém horském kole, co má široký pneumatiky a proto špatně jedou“ proti jeho super výkonnostnímu 15,5kg trekingu a se valivým odporem „třidy Locktite“ samo jde dosadit i jiné typy a kombinace kol kde neplatí to co před dvaceti nebo i patnácti lety což si tu mnozí nechtějí přiznat. Například tradiční téma geometrie kola co se tu strhlo před nějakým měsícem…

        0 1
    • hannawald  

      Já bych koukal spíš po mtb. Gravel kola jsou obecně dražší a za mě i vyžadují větší cyklistické zkušenosti. Když jsem to zkoušel na ženu, tak jí to přišlo nestabilní, blbě se jí na tom dýchá atd. Potřebovala horský, kde sedí tak, že má řidítka výš než sedlo. Horský sice pojede na asfaltu o něco pomaleji, ale bude pohodlnější, s pohodlnějším posedem, stabilnější a s účinnějšími brzdami. Gravela bych asi nedoporučil někomu, kdo neví, zda bude jezdit jednou týdně nebo vůbec a má cenový strop 25tis.

      Konkrétní tip nemám, kola v téhle ceně nesleduji, max dětská kola, kde není až tak výběr a člověk se orientuje podle váhy.

      0 0
      • Georrge  

        Souhlasim a ja bych gravela nedoporucil nikomu. Kdo vi, co od gravela cekat, doporuceni nepotrebuje a kdo chce nenarocne, univerzalni a levne kolo, ktere chce obcas vzit na nezpevnene cesty, pro toho gravel fakt neni (zvlast pokud roky na kole nejezdil a nema vyzkousene berany).

        Rychlost gravelu je taky mytus. Rychle jedou ty s uzkyma gumama a agresivnejsim posedem, ale takovy kostitras urcite neoceni. A jakmile das na gravel siroke gumy, jednoprevodnik a vzprimenejsi pohodlny posed, jede to defakto jak MTB.

        8 0
    • Jenda  

      Sice tu Scalar píše že se nechce vnucovat, ale podívej se na jeho F-B a omrkni nabídku. V týhle cenový relaci je schopnej nabídnout velmi dobrý poměr cena/výkon. Samozřejmě, občas ve slevách člověk narazí na výhodnější nákupy, ale to musíš celkem dlouho a pečlivě sledovat. Pokud to nechceš až tak moc řešit, ber v klidu od něj. Komu jsem doporučil, ten byl spokojen.

      5 0
    • vn25  

      Mě se za daný peníz líbí tohle https://www.urban-sport.cz/…white--2023/?… Kellys Mystery za 22

      5 0
    • andi  

      Vidlice: SR Suntour XCR32 Boost, zamykání na řidítkách

      Přehazovačka: Shimano RD-M6100 12s

      Řazení: Shimano SL-M6100-R 12s

      Brzdy: Shimano BR-MT401

      Kotouče: Shimano SM-RT10M 180/160mm

      Hmotnost: 13,1kg (velikost 19")

      Do 18 tis za mě fajn kolo

      https://www.moolbike.cz/…bila-zelena/

      1 0
    • jeniiiik  

      Crono vypadává ze hry, je XL a L

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.