Zajimave cteni, otazka jak moc to bude realizovatelne, papir snese vsechno…
Zajimave cteni, otazka jak moc to bude realizovatelne, papir snese vsechno…
Tak někdo si hrál s pastelkama a mapou.
Jsem prazak, ale uz dlouho ziju v zahranici, no a vcera jsem koukal na google maps na cyklotrasy v Praze, a skoro nikdo na nich nebyl. Proc to tak je? Bylo to pod dojmem kdy jsem videl video jak to v poslednich letech zacina fungovat v Londyne, Parizi a dalsich evropskych mestech. Vsude se potykaji se stejnyma vymluvama (pocasi, kopcovity teren), dokonce i v Holandsku, ale vsude kde se postavi infrastruktura s rozumem, tak se proste cykliste objevi, pokud to ma navaznost na MHD, maji kde umistit a zamknout kolo, nekrizuji se s autama na nejake frekventovane krizovatce a podobne. Kazdy typek na kole znamena o jedno auto mene, ale v Praze to zrejme nefunguje. Hrib neco zmrvil, nebo kde je zakopany pes?
Nevím k čemu jsou v Praze cyklotrasy.
Jezdím tady bydlice na Flóře, tedy téměř v centru na kole 35 let.
Uznávám ale, že nějaká ta cyklostezka se občas hodí.
Pokud jde o Hriba, ten doslova zničil dopravu v Praze a vyvolal jen další nevraživost řidičů vůči cyklistům.
Respektive, beru že cyklista má v Praze rozhodně svoje místo, ale nesmí to dělat naplavenina ze Slavicina.
Zajimavy. Na kole jezdim po centru a okoli prakticky denne a za poslednich par let se podminky pro cyklisty objektivne zlepsily a treba to, ze namalovany cyklopruh nema smysl tvrdi jen ten kdo na kole nejezdi. Stejne tak zpomalovani a omezovani dopravy v centru naprosto dava smysl a je dukaz, ze se posouvame od dopravy nekde na vychode k vyspele Evrope. Co se tyce nevrazivosti, zazil jsem agresi a nevrazivost mnohokrat na okreskach, ale pri jizde po Praze snad nikdy. Pokracovat v diskuzi s tebou ale nebudu, protoze trapnej a lacinej argument o naplavenine ze Slavicina je dukazem, ze to nema smysl, jen jsem vyjadril z pozice nekoho kdo na kole po Praze najezdi stovky az tisice kilometru rocne.
Nemyslím nevraživost ve smyslu, že se budou někde na silnici rvát cyklisté s ridicema.
Naštěstí už se Hřib přesunul do poslanecké pozice , kde může sít do AB.
Na to bude asi stačit.
Diskutovat se mnou nemusíš, ani o to nestojím.
Užij si svoje tisiiice km po Praze ve zdraví.
Souhlas, jezdim skrz Prahu a třeba Dukelských hrdinů udělali cyklopruh a úplně vykázali z části auta, za mě super. Stejně tak si nedokážu představit jezdit plnym provozem ráno kolem vody Podolí – Tančící dům. Po náplavce super. Ještě je ale dost řidičů, kteří si myslí, že ta čára cyklopruhu je zbytečná dost často v něm jedou, popř. stojí pravým kolem a někdy se tam prostě vedle sebe nevejdeme.
Tady je také něco k tématu.
To je hroznej blábol – autor se rozhodl, že vyklopruh je nebezpečná věc a na tom je postaven celý článek – žádná analýza dat, nic, jen jeho dojem.
Bohužel tenhle přístup je zcela běžný i při povolovačkách kde se k cyklo opatřením vyjadřuje PČR – policajt co posledních 20 let nevylezl z auta řekne, statistikám navzdory, že je něco nebezpečnýho a tím to pro něj končí.
Klasickej příklad je boj za cykloobousměrky.
Tím ale samozřejmě netvrdím že jsou cyklopruhy optimální řešení a už vůbec ne, že jsou pro každého.
Ale já osobně bych si třeba na Argentiskou bez cyklopruhu netroufl, v něm tam jezdím celkem pravidelně.
Pak ale je třeba Evropská směrem z centra a tam se to fakt nepovedlo. Ten ale vznikal za Koláře a trochu je podezřívám, že to udělali natruc, aby pak mohli ukázat, že to je k ničemu.
Asi tak. Nejvtipnější je když k tomu vyjadřuje 80letej primátor Svoboda nebo 60+ Saša Vondra v duchu boje za tradiční konzervativní hodnoty páč když oni (možná) jezdili zhruba tak před padesáti lety na kole tak žádné cyklopruhy přeci neexistovaly a samozřejmě nejvyšší individuální svobodou a právem jednotlivce je jet kamkoliv a kdykoliv si vzpomenu někam autem a proto zcela logicky jakýkoliv krok co prostor pro auta nějak zmenšuje je úplně špatně :-)
K tomu jen dodám, že beru pozitivně budování městské infrastruktury pro cyklisty.
Jenže na mnoha místech to skutečně vede vytváření různých silničních hrdel (+ další všelijaké prvky údajného zklidnění dopravy), což vede s dalším přibýváním aut k nekonečným kolonám a to mi už vadí.
Já třeba na ty hlavní pražské tahy nevjedu, ani když jsou tam cyklopruhy. Klidně to objedu delší a složitější trasou. Vyjma možná volných dní, kdy je Praha vymetená.
A ano, aut už je prostě obecně moc.
A kde konkretne ta infrastruktura vytvari ta silnocni hrdla? Ano, aut je proste obecne moc, proto se vytvari ne udajne ale realne prvky zklidneni dopravy coz mimo jine umoznuje vytvorit prostor pro cyklisty.
Vzdávám se dnes odpovědi ve prospěch konzumace Plzeňského Prazdroje.
I ty, Brute :-)
Určitě lepší než se vyjadřovat k necemu co sám nevyuzivas, tudíž nechápeš a podporovat to clankama o hovne :-)
Inu, svět podle Marka Španěla. Až mě překvapuje, jaká jména do Echo Media lezou. Podobný bomby občas vyjdou i jinde. Před pár dny mě zaujal článek zaměřený proti trolejbusům. S tím, že v podstatě dnešní dieselové autobus má pro plíce takřka blahodárné účinky. :))
To je teda fakt blábol – hlavně jak si dal autor záležet, aby se tam slovo „nebezpečí“ vyskytlo aspoň dvacetkrát a slovo „smrt“ aspoň desetkrát…
„…často kritizované cyklopruhy, kde se potkávají kola s auty, využívá na rušných komunikacích jen nekolik desítek až stovek cyklistu denně.“
Kdyby to bylo jen několik jedinců, tak budiž, ale několik stovek není zrovna málo…
A co jako? Namalování cyklopruhu stojí nějaké významnější peníze? Nebo to bývá na úkor jízdního pruhu? Desítky cyklistů jsou málo? Já a spousta lidí se nebojíme, někdo jo, a co jako? Vůbec nechápu o co ti jde, dělat smart asse nebo co.
Mě nejde vůbec o nic. Po Praze jsem jezdil bez pruhů, teď občas nějaký použiji, když už tam je.
Autem jezdím po Praze dnes už minimálně.
Lze asi říci, že to mám zkreslené vidění tím, že se po Praze primárně na kole nepřepravuji jako náhradu za MHD, ale v rámci třeba i jen krátkého výletu.
Navíc jedu na MTB, tak to beru léty prověřenými trasami včetně třeba i nějakých pro běžného městského cyklistu nesjízdných úseků.
Je to tak, pro rekreační jízdu ty pruhy taky v podstatě nevyužiju, protože ven z města mě spíš vyvedou páteřní cyklostezky, nebo už si člověk vychytá vhodnou trasu s únosným provozem. Jenže jakmile chceš mít kolo po širším centru jako dopravní prostředek, tak jsi za ty všechny cyklopruhy, legalizovaný chodníky a zejména cykloobousměrky fakt rád. Ten komfort na P7 po tom, co zavedli plošně cykloobousměrky je úplně neskutečnej. A auta to nijak neomezuje.
Cyklopruhy vytvořily prostor na silnici, ano, občas tam někdo vjede, ale zkrátka to funguje. Přechody pro cyklisty. Jednosměrky pro cyklisty co usnaďnují pohyb městem a vedlejšíma ulicema. Boxy pro cyklisty na semaforech. Sám jsem překvapenej kolik se toho za poslední dobu udělalo a kolik potkávám cyklistů v centru – někdy se mi stane, že na semaforech v boxu stojíme ráno dva nebo tři. Argumentovat nějakou vznikající nevraživostí je bulshit – všechno co jsem vyjmenoval nijak nesnižuje prostupnost pro auta, jen vytváří prostor pro cyklisty. Není ideální, ale to nebude nikdy, dík za každý kousek cyklopruhu, i když zdánlivě vede odniku nikam. Průměrně inteligentní člověk pochopí, že v centru neposkakuje rychlostí 18km za hodinu kvůli cyklopruhům, ty za to fakt nemůžou. Samozřejmě pár lidí je buď hůře chápajících nebo jsou principiálně proti – lidi jsou dneska schopní protestovat proti rozšíření základní školy.
Ono to množství lidí na kolech po praze taky roste a řekl bych že celkem dost. Hodně tomu pomohly i sdílený kola, těch 2×15 min zdarma denně k lítačce je super.
Nicméně pořád je problém, že centrum Prahy je na kole průjezdný blbě. V cyklopruzích věčně někdo stojí autem, občas jsou cyklopruhy nebezpečně úzký. Do toho v centru tomu nepomáhá ani dlažba která je na městkém kole nic moc.
No a pak je tu pořád problém, že v některých částech Prahy prostě nejsou stojany. Třeba zamknout kolo před obchodem Na Příkopech je podkovou nebo skládacím zámkem problém.
A letos mě teda dojímá, jak od prvního mrazu je na cyklostezkách pořád kvanta posypu, takže guma rozsekaná že se až divím že těch defektů mám tak málo.
Mám dojem, že to v Praze sypou nějakým přehnaně ostrým štěrkem, který se zařezává do plášťů.
Jo, to je pravda, i na horáku na těch posypech trnu s ohledem na defekt.
Už jsem to v zimě párkrát schytal.
Jasně, to je všeobecně známo. Pokud je kolo/chůze nejpohodlnější, lidé po tomto stylu přepravy sáhnou radši než po skákání v kolonách nebo cestě v nacpané MHD. A Praha to jen potvrzuje. V Podolí to ráno vypadá jako na západě. Ale jakmile člověk musí překonat páteřní komunikaci s piktogramem, pohoda končí a stává se z toho opět způsob přepravy pro odvážné a cyklistice věrné. Chce to víc oddělené infrastruktury, nebo alespoň chráněné cyklopruhy. Co se týče odkládání kol, tak to je příběh sám pro sebe.
Do toho se z cyklistiky stalo téma kulturní války. Nejprotěžovanější skupina v Praze má pocit, že je nejutlačovanější. A podle toho to taky vypadá. Debatě dominují evergreeny jako cyklisté zabírají místo a one more Lane Will fix it.
Zrovna Podolí, kde bydlím, a jeho přilehlé okolí mi přijde jako krásný příklad toho jak městské plánování absolutně nefunguje jak pro auta tak pro cyklisty. Zde dva krásné případy.
Zde je bezbariérový podchod a někdy před dvěma lety byl přímo nad ním postavem i přechod. Opravud nechápu proč? Na co zbytečně zpomalovat již tak pomalá auta, vždyť co je lepší než mimoúrovňové křížení?
Tady jeden příklad jak to nefunguje pro cyklistky. Otevíralo se nové parkovišťě, které má povrch o cca 25–30cm níže než je cyklotrasa, kterou křižuje. Takže se to vyřešilo tím, že cyklista musí na dané trase o danou výšku níže a po křížení opět nahoru, což je na silničním kole docela nepříjemné. Místo toho tam krásně mohl vzniknout retardér pro auta.
A takových příkladů je v Praze bohužel mnohem více. Nepřijde mi osobně že by byla protěžována více strana „autíčkářů“ či cyklistů, ale že nad opatřeními prostě nikdo nepřemýšlí a velmi často vůbec nedávají smysl.
Jak kdyby se mezi sebou nedokázali TSK, MČ a magistrát domluvit. Což vlastně asi opravdu nedokážou vzhledem k tomu jaký je v Praze stav uzavírek a oprav.
K příkladu 1: Ten “co je lepší než..” podchod je špinavé a nebezpečné místo (jako většina podchodů) a lidi se tudy báli chodit. A nebylo to jen pro nějaký nepříjemný pocit, ono se tam pár nehezkých věcí opravdu stalo. Ten přechod byl realizován na žádost místních obyvatel, takže podle mě dost špatný příklad absolutně nefungujícího městského plánování.
K bodu 2 jen stručně – retardér pro silničáře je možná užitečnější. Není to cyklotrasa, ale smíšená stezka a to extrémně frekventovaná. Kdo chce valit, může cyklopruhem po silnici.
Navíc za peníze vynaložené na přechod a ekonomické dopady toho že se denně zdrží obrovské množství aut se mohla v klidu najmout 24/7 ochranka pro danný podchod :)
Lidi, co na kole opravdu jezdit umi, tohle neresi…
Hele vnímámí bezpečnosti máš jako dospělý muž v plné síle diematrálně odlišný od mladý holky. Zkus se o tom s nějakými kamarádkami pobavit.
Bečíš, že musíš na silničce absorbovat schůdek 20 cm, když vedle máš navíc cyklopruh, kterej tam je primárně po rychlý jezdce. Ale poženeš pěší cestou, která je ve většině případů o 100 m delší + nahoru a dolů. Jasně, je to pitomejch 100 m, jenže časově je to cca minuta. To není zanedbatelný.
Ještě k těm sdíleným cyklostezkám – nic se v podstatě nestaví ale většinou se jen legalizuje pohyb cyklistů po chodníku. Každej příčetnej člověk ví, že jakmile je tam víc pších, tak valit tam 25+ už je blbost. A protože to naštěstí chápu i oni zlí plánovači (konečně), tak je tam ta duální infrastruktura, tedy že máš vyhrazený prostor na silnici kde můžeš jet plnej.
Neznám to konkrétní místo, ale ten přechod na letecký mapě je to ten na té světelné křižovatce? Pokud ano, jak to prosímtě zdržuje auta? Ta tam stojí tak jako tak kvůli křižovatce a nikoliv kvůli chodcům.
Trochu mi tvoje výkřiky přijdou takový dost typický – vidím jednotlivost ale unikají mi souvislosti…
ještě k tý ochrance – tak schválně zkus udělat ekonomickou rozvahu :-)
Becis je bud mimo nebo trolli, celej ten prispevek je perla :-)
1. Zdržení aut se dost řešilo při zřizování toho přechodu. A realita je tato: Zelená pro chodce je současně se zelenou pro auta na odbočení vlevo ve směru z centra. Tzn. na křižovatce nepřibyl žádný nový interval, který by zdržoval auta.
Na smíšené stezce nechce jezdit v podstatě nikdo, je to fakticky chodník. Slouží k vykázání si ‚zásluh‘ o cyklodopravu a pak taky měly sloužit k vykázání cyklistů ze silnice, což se naštěstí (zatím) nezdařilo. Ale na místě je hezký cyklopruh na silnici, kde není nutné dávat přednost každému co vyjíždí z garáže, takže bych si nestěžoval.
AD 1: tam to nic nebrzdí, stejně je tam světelná křižovatka, takže proč nevyužít intervalu pro chodce.
no to není uplně pravda, ty auta co odbočují tak musí zastavit, aby dali přednost chodcům. Navíc ta zelená pro chodce tam padá o dost častěji než potřebují auta odbočovat. Tzn. často dochází k situaci kdy jdou po přechodu chodci ale žádná auta nejedou.
Ja myslim, ze uplne zbytecne musi chodec cekat, aby mohl pokracovat v chuzi, nebo se zdrzuje obchazenim podchodem. Ja bych zrusil tu silnici!
viz med1913 17.12.2025 10:02
Hele já jsem asi blbej, ale když tam jdou chodci a žádná auta nejedou, který auta jsou teda zdržena? :-D
Nehledě na to, že ten interval je tam synchronizován i s dalšími křižovatkami na týhle silnici, takže to, že zdánlivě na této křižovatce zastaví auta bezdůvodně může být způsobeno intervaly na navazujících křižovatkách.
Překvapivě to zdržuje ty, který nejedou, protože tam jdou chodci a mají kvůli tomu červenou :D
Souhlasím s tím, že to křížení se mohlo udělat moderním stylem, kdy přes křížení pokračuje chodník a auta ho musí překonat jako zpomalovací retardér. Bohužel, tohle řešení se v Praze téměř neprosadilo. Podchody jsou z hlediska urbanismu nouzovým řešením. Lidé preferují přímé křížení. To je ostatně vidět třeba u tramvajové zastávky Muzeum, kde po zřízení přechodů prakticky osiřel podchod pod Legerkou.
„Jak kdyby se mezi sebou nedokázali TSK, MČ a magistrát domluvit. Což vlastně asi opravdu nedokážou vzhledem k tomu jaký je v Praze stav uzavírek a oprav.“ Tohle se úplně netýká výstavby pěší a cyklistické infrastruktury. To se týká primárně automobilové infrastruktury.
nicméně tvrdit, že tyhle dva příklady jsou ukázkou nefungujícího urbanismu a plánování mi přijde trochu přehnaný.
Jasně že lidé preferují raději přechod než podchod, protože jinak by jim upadli nožičky. Auta zase preferují silnici bez přechodů :D
Tobe by zas prospelo precist si neco o modernim urbanismu, taky by te neubylo ;-)
Těm v autech už nožičky zřejmě upadly, protože jinak by mohli jít pěšky a netrčet v kolonách, když jim to tak vadí. )))