Celoodpružená kola - technický dotaz jen tak pro zajímavost

25 nepřečtených
  • heyjoe84

    Jen tak pro zajímovost bych se chtěl zeptat na jednu věc ohledně konstrukce celoodpružených kol. Protože fully mají osu, kolem které se při pružení pootáčí zadní stavba, jinou, než je střed šlapání, tak při propružení musí dojít ke změně osové vzdálenosti střed-osa zadního kola. Tak by mě zajímalo, co to udělá s řetězem. (Na celopéru jsem pořádně nikdy nejel).

    0 0
    • scalar  

      Ano, některé kola to tak mají a jejich majitelé se tváří, že jim to nevadí:-) Jiná kola to mají vyřešeno pomocí složitější konstrukce.

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Vilém  

      Podle umisteni cepu a toho na jake mas prehozeno na pile, to za ten retez taha.

      0 0
      • MlokCZ  

        K tomu bych doplnil, že i hodně záleží ne zařazeném konkrétním převodu. Když se např. řetěz protáhne při propružení o 8mm, tak to dle zařazeného převodového poměru protočí kliky zpět o různý úhel. Na těžkém převodu je to neznatelné, na hodně lehkém to může být znát i hodně u stavby, kde se více natahuje řetěz při pružení.

        A pak to má i opačný efekt. A to zamykání stavby tahem řetězu.

        0 0
    • Petr L2  

      S tou osou to není zase tak jednoduché a ten řetěz zase není takový problém :-)

      https://www.youtube.com/watch?…

      0 0
      • MlokCZ  

        Některé rámy mají ale protažení řetězu mnohem větší.

        0 0
        • Petr L2  

          FSR už není chráněné patentem, takže těch co cukají za řetěz bude méně a méně :-)

          0 0
          • Vilém  

            Tak ono to FSR nevyresi vse, ale kazdopadne tyto dusledky omezi. Kdyby v tom videu bylo kolo zafixovane, tak by to taky vypadalo trochu jinak, na male pile by to taky bylo jine.

            0 0
            • MlokCZ  

              I v rámci horstlinku jsou velké rozdíly jak moc to tahá za řetěz. A jak píšu níže, tak se ani nedá obecně říct, že je to vyložně špatně.

              0 0
          • MlokCZ  

            V Evropě tenhle patent nikoho nikdy nezajímal, to byl problém jen v USA. Naštěstí i v rámci horst linků jsou na trhu velké variace a i dost odlišně se chovající kola oproti Spešlu. Tak si může každý vybrat dle preferovaných vlastností. Tahání za řetěz je jen jeden z mnoha faktorů.

            A navíc se nedá říct, že prodlužování řetězu je obecně špatně. Třeba některé virtuály (neplatí ale obecně) mají velké prodloužení řetězu při chodu stavby do zdvihu a najde se spousta jezdců, kterým to tak naopak vyhovuje.

            Na jednu stranu to může na lehkých převodech ve výjezdech být občas nepříjemné (ale hodně záleží na stylu jízdy a použitých převodech, spoustě jezdců to nevadí ani na rámech s velkým pedalkickem).

            Na druhou stranu někdo zase ocení větší zamykání stavby při šlapání díky kterému to lépe jede (ale zase o trochu hůře žehlí při záběru, větší překážky to ale pobere vždy, to už tah řetězu nezastaví).

            0 0
      • heyjoe84  

        Jak tohle funguje?

        0 0
    • JDF  

      Tak treba u soucasne generace GT se pri propruzeni posouvaji kliky s prevodniky, kdyz jsem to videl na videu, tak jsem si rikal, ze to vypada dost desive, ale v realu to nevnimam (az se divim).

      https://www.youtube.com/watch?…

      0 0
    • BikerMarius  

      Když jsem jezdil na jednočepu Rock Machine Adrenaline 3000 myslim tak tam bylo hodně cejtit tahani za řetěz když člověk hodně brzdil a letěl přez díry.

      Jinak pro inspiraci na servru www.bikeandride.cz/ se dají zkouknout zajimava videa.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.